resepi cup cake

Download Resepi Cup Cake

Post on 04-Jul-2015

710 views

Category:

Documents

16 download

Embed Size (px)

TRANSCRIPT

Bahan-bahan ( 10-12 biji )y y y y y y y y y y

2 cawan air panas 1 1/2 cawan serbuk koko 2 3/4 tepung gandum 2 sudu teh baking soda 1/2 sudu teh baking powder 1/2 sudu teh garam 1 cawan mentega 2 cawan gula 4 telur 1 1/2 sudu teh vanilla

Cara-cara1. Panaskan oven . Campurkan koko kedalam air panas kacau sebati 2. Satukan tepung, garam, baking soda & baking powder dalam mangkuk yang lain. 3. Pukul gula & mentega sehingga ringan dan gebu. Masukkan telur satu persatu, dan masukkan vanilla. Masukkan tepung dan bancuhan koko.

4. Sudukan dalam Papercups 3/4 dan bakar dalam 170 degree untuk 18-22 minit. Biarkan sejuk di atas wire rack.. 5. Hiaskan ikut suka..

6. Resipi Buttercream Icing7. Resipi untuk buat icing cupcake atau kek. Bahan-bahan ( utk kek dlm 20cm atau 30 pcs cupcakes ) 1/2 cwn shortening 1/2 cwn butter (kalau nak warna putih, guna 1 cwn shortening, tak perlu butter) 1 sudu kecil esen vanilla 4 cwn gula icing (ayak) 2 sudu besar susu segar atau air. (Kalau guna susu segar, kena pastikan kek disimpan dalam peti sejuk dan dimakan segera. Kalau nak tahan lama, guna air sahaja pun boleh) Cara-cara 1. Pukul shortening hingga kembang. Masukkan butter dan pukul lagi sampai kembang. Masukkan esen vanilla dan pukul dengan kelajuan perlahan. 2. Masukkan gula icing sedikit demi sedikit sampai habis dan pukul lagi sampai gebu. Lepas tu masukkan susu segar atau air tadi. Pukul lagi sampai gebu dan putih.

3. Masukkan pewarna (guna pewarna serbuk) dalam bekas berasingan jika perlu.

Buttercream

kembangkempis@myresipi.com Tak payah disimpan peti sejuk tak akan cair...

Created on : 10-01-2007 Print E-mail kepada kawan Tulis Laporan

339 Share

Bahan-bahan ( sebiji kek )y y y

250 gm butter/shortening (kalau nak icing putih & lebih tahan panas, guna shortening. tapi, kalau nak lebih sedap, baik guna butterlah) 125 gm marvello/supertact/krimwell (benda2 ni cari kat kedai bahan kek....takde marvello, guna supertact, takde supertact, guna krimwell) 125 gm gula aising (kena ayak dulu supaya tak berketul2)

Cara-cara

1. Pukul butter + marvello hingga putih Ayak gula aising, masukkan ke dlm butter, pukul lg hingga kembang dan putih. Suaikan warna utk hiasan kek. 2. TIPS : pukul dengan kelajuan minima. makan masalah sket, tapi, insyaallah, icingnya nanti lebih cantik & mudah dilepa.

3. Resepi Buttercream Icing4. 4 RESIPI MEMBUAT ICING Bagaimana ingin mendapat buttercream yang agak putih macam yang dijual di kedai2 kek selain dari resepi yang telah berikan didalam website ini (untuk membuat hiasan kek plain colour). Untuk pengeta huan puan resepi aising puan sama dengan aising yang telah saya pelajari dengan menggunakan krimwell, marjerin dan icing sugar (kadang2 saya gunakan golden syrup). Aising Mentega (1) Bahan-bahannya: Mentega 90 g Susu cair 2 sudu besar Gula aising 460 g Esen vanila 1 sudu teh Cara membuatnya: 1. Cairkan mentega di dalam periuk besar yang diletak di atas api perlahan. Pastikan supaya mentega tidak sampai mendidih. 2. Tuangkan susu cair dan panaskan selama 2 minit. 3. Campurkan gula aising dan terus ketepik an dari api. 4. Menggunakan pemutar letrik, pukul bahan -bahan tadi hingga ringan dan kembang. 5. Masukkan esen vanila dan putar lagi hingga sebati. Aising Mentega (2) Bahan-bahannya: Mentega 250 g Marvello atau krimwell (sejenis marjerin yang khusus) 250 g Gula aising 250 g Putih telur 3 Esen vanila 1 sudu teh Cara membuatnya: 1. Pukul mentega dan marvello atau krimwell hingga ringan dan gebu. 2. Masukkan sedikit demi sedikit gula aising dan putar hingga sebati. 3. Campurkan sedikit demi sedikit putih te lur dan pukul rata-rata setiap kali selepas memasukkannya.

4. Bubuh esen vanila dan kacau sebati. 5. Jika tidak terus menggunakannya, simpan aising di dalam bekas bertutup rapat. Aising Mentega (3) 1/4 cawan air panas (bukan mendidih) 1 camt esen mentega/butter oil 500-700 g gula aising, diayak 3/4 cawan lemak sayuran Putar lemak sayuran dan air dengan pemutar letrik hingga sebati. Masukkan sedikit demi sedikit gula aising hingga mendapat kepekatan yg diinginkan untuk disapu pada kek. Akhir sekali, campurkan dengan esen mentega. Aising Mentega (4) 1/2 cawan lemak sayuran 1/2 cawan marjerin atau menteg 1 camt vanila 2 camb susu segar 4-4 1/2 cawan gula aising, diayak Putar mentega dan lemak sayuran hingga gebu, masukkan vanila dan kacau rata. Masukkan 1 cawan gula aising pada satu masa, putar pada kelajuan sederhana. Pastikan keliling mangkuk dikaup selalu supaya semua bahan sebati. Campurkan susu dan pukul lagi hingga gebu dan ringan. Simpan di dalam peti sejuk (bekas bertutup) jika tidak digunakan tetapi h endaklah diputar semula sebelum digunakan.

Kek Cawan Vanilla

miss_ad@myresipi.com kek yg mudah sgt nk buat dan gerenti sedap

Created on : 26-12-2006 Print E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

1321 Share

Bahan-bahan ( 35 biji )y y y y y y y y y y y y

150 g mentega 185 g tepung naik sendiri 150 gram gula kastor 1/2 sudu teh soda bikarbonat 3 biji telur 1 sudu teh vanilla Untuk ising: 100 g mentega 200 g gula ising 2 sudu teh air panas 1 sudu teh esen vanilla chocolate rice utk tabur

Cara-cara1. Pukul butter dan gula hingga kembang 2. Masukkan telur sebiji demi sebiji dan esen vanilla 3. Masukkan tepung yang dicampur dgn soda bikarbonat. Adun sebati

4. Susunkan kertas kek cawan kedalam acuan. Masukkan adunan hingga 3/4 penuh 5. Bakar selama 10 minit dgn suhu 180 C 6. Utk ising, pukul mentega dan gula ising hingga kembang. Masukkan esen dan air panas. Pukul lagi hingga putih dan berkrim 7. Sapukan ising atak kek. Pastikan kek betul-betul sejuk sebelum diletakkan ising. Kemudian boleh tabut manik atau choc rice

Ising Fondant

V rie's@myresipi.com Maaf r..x berapa cantik sgt....tangan ni baru jer nak belajar membentuk ising fondant...ambik resepi dari koleksi saji.

Created on : 30-12-2009 Print E-mail kepada kawan Tulis Laporan

10Share

Bahan-bahan ( 1 biji kek )y y y y y y y y y y

Bahan A 1/2 auns geletin sayur 1/4 cawan air Bahan B 2 sudu makan shortening sayur 1/2 cawan sirap glukos 3/4 auns gliserine Sedikit perasa ros Bahan C 1 kg gula ising - di ayak

Cara-cara1. Panaskan bahan A hingga larut dan biar seketika 2. Masukkan bahan B ke dalam bahan A dan kacau rata 3. Tuang gula ising ke dlm adunan tersebut dan gaul sehingga menjadi doh yg kemas. (sekiranya doh agak lembik blehlah di taburkan dgn gula ising lagi)

4. Rehatkan doh di dalam bekas kedap udara selama 24 jam baru boleh di gunakan... 5. Boleh di pelbagaikan warna, tujuan untuk menyalut kek untuk kelihatan lebih menarik...kek yang sesuai untuk di salut seperti kek buah, kek mentega atau pun kek yg agak padat sedikit stukturnya... citarasawan@myresipi.com Kek perkahwinan/hantaran dri fondant

Created on : 13-03-2010 Print E-mail kepada kawan Tulis Laporan

28Share

Bahan-bahan ( Sebiji fruit kek atau butter cake )y y

Fondant Icing 1 1/2 kg gula ising - (di ayak 2 kali) 100ml air 2 sudu besar halal gelatin (direndam selama 4 jam) 2 sudu besar glycerin 1 sudu besar liquid glucose/sirap jagung 1 sudu kecil esen badam/vanila (optional) 2 sudu besar shortening/krimwell

Cara-cara1. Rendam gelatin dengan air sekurang-kurangnya selama empat jam. 2. Kemudian cairkan menggunakan double boil sehingga gelatin menjadi jernih. Masukkan glukos, shortening kacau rata. Angkat dan biarkan suam seketika.

3. Masukkan 1kg gula ising di dalam mixer.Buat lubang di tengahnya kemudian tuangkan campuran gelatin tadi. Masukkan gliserin, gaul rata dengan speed perlahan.

4.

Keluarkan dari mixer dan uli doh bersama 1/2kg lagi gula ising.Sapu sedikit shortening pada tangan dan uli sehingga mendapat tekstur yg lembut spt plastisin. 5. Bungkus fondant dengan plastik wrap dan simpan di dalam bekas kedap udara. Biarkan semalaman di dalam peti sejuk, keluarkan defrost dulu, dan uli semula dengan sedikit gula ising dan shortening hingga lembut.

6. Sediakan kek untuk dibalut (kek yang paling sesuai kek buah atau kek butter kek dri jenis sponge tidak sesuai, Ambil kek dan sapu tipis dengan jem yg dipanaskan atau buttercream

7. Tabur papan canai dgn gula ising atau tepung jagung dan gelek doh setebal 1/2cm dan lebar mengikut saiz kek yang hendak dibalut. Seeloknya ukur dulu kek tersebut

8. Untuk mengalih doh ke atas kek, gulung doh dengan kayu canai dan angkat ke atas kek, biar meliputi seluruh kek

9. Kemudian ratakan dengan tangan doh tadi sehingga licin balutannya

10. Potong lebihan doh di bawah kek

11.

Boleh lah dihias dengan bunga gum paste yang siap dibeli atau boleh buat sendiri 12. Klik untuk isi cara-cara di sini

TagFONDANT PASTE / SUGAR PASTE Kita gunakan fondant ini untuk membentuk sesuatu corak dengan tangan atau pun pencetak. BAHAN-BAHANNYA:Bahan A 15 gm gelatin powder yang halal 70 ml air Bahan B 1 kg gula icing yang telah diayak 1 biji putih telur 50 gm glucose ( liquid) cecair yang sangat likat 15 gm tepung jagung. Cara-caranya. 1. Campurkan bahan A ke dalam bekas yang tahan panas dan biarkan ia kembang selama lebih kurang 2 minit. Kemudian double boilkan bekas itu untur mencairkan gelatin tersebut. 2. Campurkan kesemua Bahan B dan campurkan Bahan A yang telah cair tadi. Pukul dengan mixer pada kelajuan sederhana hingga menjadi doh yang lembut. Sapukan tangan dengan tepung jagung (bukan dari sukatan di atas) dan uli doh tersebut bagi mengelakkan ia melekit. Doh tersebut sudah sedia untuk dibentuk. Sekiranya tidak mahu digunakan terus, simpanlah di dalam plastik supaya tidak terdedah pada udara yang boleh membuatkan ianya keras.Jangan simpan didalam peti sejuk.Ianya tahan untuk jangkamasa lebih kurang seminggu.Sekiranya doh telah menjadi keras sedikit, ulilah semula untuk melembutkan doh te