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Chronic kidney disease (CKD)

Gabriele Eden & Jan T Kielstein

Nephrologie | Rheumatologie | Blutreinigungsverfahren

Städtisches Klinikum Braunschweig

Chronic kidney disease

1. Epidemiologie CKD

2. Nieren-TÜV

3. Folgen der chronischen Nierenkrankheit

4. Prävention der Progression

5. Zusammenfassung

CK

D V

orlesu

ng

MH

H | 1

6.1

0.2

019

Chronic kidney disease

1. Epidemiologie CKD

2. Nieren-TÜV

3. Folgen der chronischen Nierenkrankheit

4. Prävention der Progression

5. Zusammenfassung

CK

D V

orlesu

ng

MH

H | 1

6.1

0.2

019

Focus on the kidney!

From: When and Why People Die in the US

JA

MA

31

5(3

):241, 2

01

6

The United States Renal Data System 2017 report highlights current

trends in kidney disease in the nation

http

s://ww

w.u

srds.o

rg/2

017/d

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nlo

ad

/v1_c0

1_G

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Pop

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es.pp

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The prevalence of earlier stages of chronic kidney

disease (CKD), while relatively stable at 14.8 %,

implies that an estimated 30 million American

adults have CKD, with millions of others at increased

risk. In 2015, 124,111 new cases of end

stage renal disease (ESRD) were reported

with a total of nearly 500,000 patients

receiving dialysis, 200,000 with transplant.

Trends in the prevalence of reduced GFR

in the United States

GR

AM

S et a

l.

Am

J K

idn

ey Dis 6

2(2

):25

3-2

60

, 20

13

2/3 der Patienten > 80 Jahre haben

GFR < 60 ml/min

Kidney disease as a risk factor for the development

of cardiovascular disease

SA

RN

AK

et al.

Circu

latio

n 1

08

: 21

54

-216

9, 2

003

Elimination von Medikamenten und Metaboliten

Sev

ere allo

pu

rinol

tox

icity. Descrip

tion

an

d g

uid

elines fo

r

prev

entio

n in

patien

ts with

renal in

sufficien

cy.

HA

ND

E et a

l. Am

J M

ed

76

:47

-56, 1

98

4

GOUT

The 2018 European Heart Rhythm Association Practical Guide on the use of non-

vitamin K antagonist oral anticoagulants in patients with atrial fibrillation

ST

EF

FE

L et a

l.

Eu

rop

ean

Hea

rt Jo

urn

al 3

9, 1

330–

1393, 2

01

8

Chronic kidney disease

1. Epidemiologie CKD

2. Nieren-TÜV

3. Folgen der chronischen Nierenkrankheit

4. Prävention der Progression

5. Zusammenfassung

CK

D V

orlesu

ng

MH

H | 1

6.1

0.2

019

Serumkreatinin – der Laborwert der die Nierenfunktion verschleiertW

WW

.dgfn

.eu

0

2

4

6

8

0 20 40 60 80 100 120

S-K

rea

tin

in(m

g%

)

Kreatinin-Clearance (ml/min)

Stadium I

(GFR >90)

Stadium II

(GFR 60-90)

Stadium III

(GFR 30-60)

St. IV

(15-30)

evtl. „normales“ S-Kreatinin (<1,2 mg/dl; 106 µmol/l)

S-Kreatinin 2 mg/dl; 177µmol/l)

S-K

reatin

in(µ

mol/l)

0

177

354

530

707

„Kreatinin ist normal“

„Ich habe ein Auto“

http://f.blick.ch/img/aktuell/origs894861/1150484113-w980-h640/Carlos-Sosa.jpg

„Kreatinin ist normal“

„Ich habe ein Auto“

http://f.blick.ch/img/aktuell/origs894861/1150484113-w980-h640/Carlos-Sosa.jpg

Inulinclearance- genau aber ungeeignet für die PraxisW

WW

.dgfn

.eu

• Inulinclearance – beste Methode aber

ungeeignet für die klinische

Anwendung

• glomerulär gefiltert

• Inulin wird durch Nierentubuli

weder reabsorbiert noch sezerniert

• kein metabolischer Abbau

Topinambur

Helianthus tuberosus

KreatininclearanceW

WW

.dgfn

.eu

Berechnete Kreatininclearance nach Cockroft-Gault – obsolet

Co

ckcro

ft DW

, Ga

ult

MH

. Pred

iction

of crea

tinin

e

cleara

nce fro

m seru

m crea

tinin

e. Nep

hro

n. 1

97

6;1

6:3

1–

41

A more accurate method to estimate glomerular filtration rate from serum

creatinine: a new prediction equation. MDRD Study Group (n=1628).

LE

VE

Y et a

l.

An

n In

tern M

ed. 1

6;1

30(6

):461-7

0, 1

999

A New Equation to Estimate Glomerular Filtration Rate

LE

VE

Y et a

l.

An

n In

tern M

ed. . 1

50:6

04

-612

, 20

09

A New Equation to Estimate Glomerular Filtration Rate

LE

VE

Y et a

l.

An

n In

tern M

ed. . 1

50:6

04

-612

, 20

09

A New Equation to Estimate Glomerular Filtration Rate

LE

VE

Y et a

l.

An

n In

tern M

ed. . 1

50:6

04

-612

, 20

09

A New Equation to Estimate Glomerular Filtration Rate

LE

VE

Y et a

l.

An

n In

tern M

ed. . 1

50:6

04

-612

, 20

09

“Die Augengefäße sind ein Spiegel der Nierengefäße”

Mikroalbuminurie - Frühwarnsystem für den nierenkranken

Diabetiker

DIK

O &

RIT

Z D

eutsch

es Ärzteb

latt, 1

00

: 17

,20

03

Bild

: Ja

n T

Kielstein

Clinical Practice Guideline for the Evaluation and Management of CKD

Kid

ney

Intern

atio

nal V

OL

UM

E 1

| ISS

UE

3 |

20

13

Clinical Practice Guideline

for the Evaluation and Management of Chronic Kidney Disease

Kid

ney

Intern

atio

nal S

up

plem

ents

3, 1

5–

18, 2

013

Clinical Practice Guideline

for the Evaluation and Management of Chronic Kidney Disease

Kid

ney

Intern

atio

nal S

up

plem

ents

3, 1

5–

18, 2

013

Stabilität der Nierenfunktion – Grundvoraussetzung für eGFR !

http

://ww

w.sp

iegel.d

e/po

litik/d

eutsch

lan

d/n

ierensp

end

e-

steinm

eier-v

erla

esst-kra

nk

enh

au

s-a-7

15

26

8.h

tml

Stabilität der Nierenfunktion – Grundvoraussetzung für eGFR !

http

://ww

w.sp

iegel.d

e/po

litik/d

eutsch

lan

d/n

ierensp

end

e-

steinm

eier-v

erla

esst-kra

nk

enh

au

s-a-7

15

26

8.h

tml

90 ml/min : 2 = 45 ml/min

≠eGFR 62 ml/min

Vergleich von eGFR und gemessener GFR bei

Stammzelltransplantierten Patienten

HIN

GO

RA

MI et a

l.

Clin

J A

m S

oc N

eph

rol

10

: 60

1–

610, 2

01

5

GOUT

“The estimating equations are neither accurate nor precise in the

hematopoietic cell transplant population, and clinical decision may

require measurement of GFR.”

Neither creatinine- nor cystatin C-estimated GFR is optimal in

oncology patients treated with targeted agents

VE

RM

AS

SE

N et a

l.

Nep

hro

lD

ial T

ran

spla

nt 3

3: 4

02

–4

08, 2

01

8

GOUT

Chronic kidney disease

1. Epidemiologie CKD

2. Nieren-TÜV

3. Folgen der chronischen Nierenkrankheit

4. Prävention der Progression

5. Zusammenfassung

CK

D V

orlesu

ng

MH

H | 1

6.1

0.2

019

Accelerated atherosclerosis

in prolonged maintenance hemodialysis

LIN

DN

ER

et al.

N E

ng

l J M

ed29

0:6

97-7

01, 1

97

4

Accelerated atherosclerosis

in prolonged maintenance hemodialysis

Vitamin D

GOUTEPO

NeoRecormon

EPO

Vitamin D

GOUT

Effekte und Therapie der Hyperkaliämie

ZIE

SC

HA

NG

http

s://ww

w.a

kd

ae.d

e/Arzn

eimittelth

erap

ie/A

VP

/vo

rab

/Hyp

erkalia

em

ie.pd

f

GOUT

Heart failure in patients with or without CKD, 2016

20

18

An

nu

al D

ata

Rep

ort

Volu

me 1

CK

D, C

hap

ter 4

Prevalence and risk factors of gout in a large cohort of patients

with CKD: the GCKD study (n=5,217)

JIN

G et a

l. ND

T 3

0(4

):613

-21

, 20

15

Gicht

Hyperurikämie

Cognitive function at a serum creatinine of 2443 µmol/l

SC

HN

EID

ER

et al. B

MC

Nep

hro

lB

MC

Nep

hro

l13

:86, 2

012

Cognitive function at a serum creatinine of 2443 µmol/l

SC

HN

EID

ER

et al. B

MC

Nep

hro

lB

MC

Nep

hro

l13

:86, 2

012

Diuretika – tubuläre Wirkmechanismen und nephrologische

Indikationen

KIE

LS

TE

IN &

FL

ISE

R

Der N

eph

rolo

ge,

20

08

GOUT

Mit zunehmender Niereninsuffizienz akkumulieren endogene organische Säuren und hemmen

kompetitiv die aktive Sektretion der Schleifendiuretika im proximalen Tubulus !

Laws of the house of god.

Age + BUN = Lasix dose

Chronic kidney disease

1. Epidemiologie CKD

2. Nieren-TÜV

3. Folgen der chronischen Nierenkrankheit

4. Prävention der Progression

5. Zusammenfassung

CK

D V

orlesu

ng

MH

H | 1

6.1

0.2

019

Time-Centered Approach to Understanding Risk Factors for the

Progression of CKD

KU

et al.

Clin

J A

m S

oc N

eph

rol. 1

3(5

):693

-701, 2

018

Blutdruck und Dialysepflichtigkeit

(n= 332 544)

KL

AG

et al. N

En

gl

J M

ed. 3

34

(1):1

3-1

8, 1

99

6

Hannover – München

mit 5 l Diesel

ww

w.fa

hr-d

och

-zug

.de

An acute fall in estimated glomerular filtration rate during treatment

with losartan predicts a slower decrease in long-term renal function

HO

LT

KA

MP

et al.

Kid

ney In

t. ;80(3

):282-7

, 20

11

Diet Soda Consumption and Risk of Incident End Stage Renal Disease

RE

BH

OL

Z et a

l. Clin

J A

m S

oc

Nep

hro

l

Ja

n 6

;12

(1):7

9-8

6, 2

017

Caffeine consumption and mortality in chronic kidney disease: a

nationally representative analysis

VIE

RA

et al. N

eph

rol

Dia

lT

ran

spla

nt.

20

18

Sep

12

. ] ww

w.n

espresso

.com

Self-Reported Tobacco, Alcohol, and Illicit Drug Use

and Progression of Chronic Kidney Disease

BU

ND

Y et a

l.

Clin

J A

m S

oc

Nep

hro

l.13

(7):9

93

-100

, 20

18

Urinary Sodium and Potassium Excretion and CKD Progression

HE

et al.

JA

SN

27

(4)

12

02

-1212, 2

016

Physical activity and rapid decline in kidney function among

older adults.

RO

BIN

SO

N-C

OH

EN

et al. A

rchIn

tern M

ed

16

9:2

116-2

123, 2

009

Chronic kidney disease

1. Epidemiologie CKD

2. Nieren-TÜV

3. Folgen der chronischen Nierenkrankheit

4. Prävention der Progression

5. Zusammenfassung

CK

D V

orlesu

ng

MH

H | 1

6.1

0.2

019

Single-dose diclofenac in healthy volunteers can cause decrease in

renal perfusion measured by functional magnetic resonance imaging

HE

LL

MS

et al. J

Ph

arm

Ph

arm

aco

l. 20

19

Ma

y 2

7. d

oi: 1

0.1

111

/jph

p.1

31

05

AKI

“Perfektion ist nicht dann erreicht, wenn es nichts mehr

hinzu zu fügen gibt, sondern wenn man nichts mehr

weglassen kann.”

Antoine de Saint-Exupéry

Besser langsam gepinkelt als schnell ultrafiltriert!

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