risikofaktoren und nationale ... - allianz q

39
Risikofaktoren und nationale Präventionsaktivitäten praxisbezogene Ansätze Prof. Dr. med. Bettina Borisch Institut für globale Gesundheit Universität Genf Qualität-NCD-Stoos26.6.15 1

Upload: others

Post on 17-Jan-2022

3 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Risikofaktoren und nationale

Präventionsaktivitäten – praxisbezogene Ansätze

Prof. Dr. med. Bettina Borisch

Institut für globale Gesundheit

Universität Genf

Qualität-NCD-Stoos26.6.15 1

Risikofaktoren sind bekannt

Qualität-NCD-Stoos26.6.15 2

Individuelle Massnahmen helfen

Qualität-NCD-Stoos26.6.15 3

Gesamtgesellschaftliche noch mehr

Qualität-NCD-Stoos26.6.15 4

Zürich-11-12-08 5

Gesundheitsdeterminanten

Gesundheit

Medizinisches

Gesundheitswesen

Biologische

und genetische

Gegebenheiten

Lebensstil und

Gesundheits-

verhalten

Natürliche und

soziale Umwelt

Borisch-Rotary-22-01-09 6

Einfluss der Gesundheitsdeterminanten auf die Mortalität

• Biologische / genetische Gegebenheiten 27%

• Natürliche Umwelt 19%

• Lebensstil und Gesundheitsverhalten 43%

• Medizinisches Gesundheitswesen 11%

Borisch-Rotary-22-01-09 7

Verhältnis zwischen Beitrag der Gesundheitsdeterminanten zur Mortalität (links)

und Höhe der den entsprechenden Systemen zugeordneten Ressourcen (rechts)‏

GEA Dever, 1976 USA

Einfluss der

Gesundheits =

determinanten

auf die Mortalität Allokation von

Mitteln

Borisch-Rotary-22-01-09 8

Verhältnis zwischen Beitrag der Gesundheitsdeterminanten zur Mortalität (links)

und Höhe der den entsprechenden Systemen zugeordneten Ressourcen (rechts)‏

GEA Dever, 1976 USA

Einfluss der

Gesundheits =

determinanten

auf die Mortalität

Allokation von

Mitteln

Kurative Medizin trägt …

Qualität-NCD-Stoos26.6.15 9

…recht wenig zur Gesundheit bei

Qualität-NCD-Stoos26.6.15 10

“Burden of disease”

NCDs werden nicht bewältigbar sein durch die alleinige Aktion der kurativen Gesundheitssysteme

An important way to reduce NCDs is to focus on lessening the risk factors associated with these diseases. Low-cost solutions exist to reduce the common modifiable risk factors (mainly tobacco use, unhealthy diet and physical inactivity, and the harmful use of alcohol) and map the epidemic of NCDs and their risk factors.

Qualität-NCD-Stoos26.6.15 11

UN summit: 25% by 2025

• reduce the number of premature deaths from NCDs by 25% by 2025 through nine voluntary global targets.

• The nine targets focus in part by addressing factors such as tobacco use, harmful use of alcohol, unhealthy diet and physical inactivity that increase people's risk of developing these diseases.

Qualität-NCD-Stoos26.6.15 12

Zürich-11-12-08 13

Formen der Prävention

• Primärprävention

• Sekundärprävention

• Tertiärprävention

• Verhältnisprävention (strukturelle Prävention)

• Verhaltensprävention (individuelle Ebene)

Zürich-11-12-08 14

– Verhalten von Individuen und Gruppen (Verhaltensprävention)

Bsp. Stop Aids, Informationskampagnen

Potential mittel-niedrig, aber politically correct

– Veränderungen der biologischen, sozialen oder technischen Umwelt (Verhältnisprävention, strukturelle Prävention, Gesundheitsschutz)

Bsp. Rauchverbot in Restaurants, Iodierung des Salzes, Anschnallpflicht im Auto

Potential mittel-hoch, aber politisch heikel

Verhaltens- versus Verhältnisprävention

Quelle: Schwartz, F.W. et al. (Hrsg): Das Public Health Buch. 2. Auflage. Urban und Fischer: München, 2003

Will:

Political commitment

Business support

Professional engagement

Population support

Means:

Knowledge and information

Institutional arrangements

Organizational

effectiveness

Financial resources

Delivery:

Initiation or redesign

Population coverage

Programmatic design

Monitoring and evaluation

Background:

Economic conditions Political conditions Social conditions

Praxisbezogener Ansatz

• Wirkung der kantonalen Aktionsprogramme Gesundes Körpergewicht: Synthese der Selbstevaluationen (Gesundheitsförderung Schweiz)

Qualität-NCD-Stoos26.6.15 16

Gesundheitsförderung Schweiz

• Kantonale Aktionsprogramme:

• Seit 2007 verfolgen wir das Ziel, den Anteil der Schweizer Bevölkerung mit gesundem Körpergewicht zu erhöhen. Dabei fokussieren wir uns auf Kinder und Jugendliche, denn die Weichen für Übergewicht und Adipositas werden in jungen Jahren gestellt.

Qualität-NCD-Stoos26.6.15 17

Promotion santé Suisse

• Exposition «Bougez!» au Musée Olympique à Lausanne • • Muuvit et Bike2school: coordination de projet efficace • • Programme d’action cantonal Bâle-Campagne: nouveau

film sur le projet «Kind und Raum» • • Promotion de la santé dans le domaine de la petite

enfance • • Cours de langue sur la grossesse, la naissance et la petite

enfance à l’intention de femmes migrantes • • Forum «Image corporelle saine – Healthy Body Image» du

30 avril 2015 à Berne • • A pied à l’école

Qualität-NCD-Stoos26.6.15 18

Schweiz. Gesellschaft für Ernährung

• Ausser Haus

• Die Formen der Ausserhaus-Verpflegung sind vielseitig. Doch egal ob von zu Hause mitgebracht, Kantine oder Take-away: ausgewogene Ernährung ist auch ausser Haus möglich, sei es zu den Haupt- oder Zwischenmahlzeiten. Auf unserem Merkblatt Auswärts ausgewogen essen und trinken finden sie hilfreiche Tipps zur Gestaltung Ihrer ausgewogenen Mahlzeit.

Qualität-NCD-Stoos26.6.15 19

Beispiele

• Sind aus dem Bereich:

• Verhaltensprävention

• Haben Individuen und Gruppen als Ziel: Kinder und Jugendliche (Gesundheitsförderung Schweiz), Berufstätige (Schweizerische Gesellscahft für Ernährung)

• Unterstreichen möglicherweise den Sozialgradienten

Qualität-NCD-Stoos26.6.15 20

What we all agree upon:

• NCDs demonstrate clearly that health systems strengthening and especially the strengthening of public health is needed

• NCDs also show that there are strong influences beyond individual control

21

All above: No product advertising for children under 12 years. Coop: reduction of salt in convenience food Mars: smaller portions and better fat quality

Selecta: Higher share of «Fresh&fit products» in food vending machines in schools

Case studies (1):Government- Industries The Swiss Pledge

Qualität-NCD-Stoos26.6.15 23

Rauchverbot wirkt auf die Gesundheit

Qualität-NCD-Stoos26.6.15 24

Europe: An opportunity to assess the effects of health policy

• Europe is an underutilized ‘natural laboratory’ for policy evaluation

• Over the past 40 years, there were enormous variations in population health trends

• While health care and social policies have often been studied, health policy has not

POLITICAL CONDITIONS

60

65

70

75

80

85 1

97

0

19

72

19

74

19

76

19

78

19

80

19

82

19

84

19

86

19

88

19

90

19

92

19

94

19

96

19

98

20

00

20

02

20

04

20

06

20

08

20

10

Life

exp

ect

ancy

at

bir

th

Finland Estonia Latvia Russian Federation

Finland

Estonia

Latvia

Russia

11 AREAS OF HEALTH POLICY

• Tobacco control

• Alcohol control

• Food and nutrition

• Fertility, pregnancy, childbirth

• Child health

• Infectious disease

• Hypertension

• Cancer screening

• Mental health

• Road traffic injury

• Air pollution

Mackenbach & McKee 2013

APPROACH

• Literature reviews to identify effective interventions

• Relate implementation to intermediate and final health outcomes

• Select performance indicators and create summary score

• Rank countries, identify determinants of health policy performance

Mackenbach & McKee 2013

SOURCE: Autoridade Nacional de Segurança Rodoviária (National Authority for Road Safety). Reports from the Observatory of Road Safety

Evolution of annual road traffic deaths in Portugal, 1975-2010

0

500

1000

1500

2000

2500

3000

1975 1980 1985 1990 1995 2000 2005 2010

1986: Portugal joined

the European Union

2005: Higher penalties for Rode

Code violations. Retro-reflective

jackets mandatory

2010: Legislation regarding the adoption

of the international definition of death

within 30 days of a road accident

2008: National Strategy for

Road Safety (ENSR)

1976: Mandatory use of

helmet on motor pedal cycle

1977: Mandatory

use of front seat-

belt outside urban

areas

1982: Drink-driving

legislation. Maximum

BAC>=0,8 g/l

1983: Reduction of

BAC >=0,5 g/l

1989: Tachographs

mandatory

1994: Mandatory use of seat-belt by all occupants in

all roads. Speed limits of 50km/h in urban areas.

Mandatory use of helmets for all two-wheel motor

vehicle occupants

1990: Criminalization

on drink-driving if

BAC>=1,20 g/l

1995: Legislation on

mandatory use of Child

Restraints

1992: Mandatory periodic

technical inspections

2009: Guide to

Municipal Plans

for Road Safety

2003: National Road

Safety Plan

Ann

ual n

umbe

r of r

oad

traf

fic d

eath

s

0 10 20 30 40 50 60 70 80

UK Ireland

Norway Iceland France

Finland Malta

Sweden Belgium

Switzerland Italy

Spain Denmark

Netherlands Romania Slovenia

Latvia Portugal Estonia Poland

Slovakia Lithuania

Cyprus Bulgaria

Germany Hungary

Czech … Luxembourg

Austria Greece

Tobacco Control Scale Score (2010)

Price and tax measures Smoke-free air laws

Public information campaign spending* Advertising bans

Health warnings

Smoking cessation treatment

Tobacco Control Scale

LESS SMOKING WITH MORE TOBACCO CONTROL

Mackenbach & McKee 2013

R² = 0.316

-5

-4

-3

-2

-1

0

1

2

3

4

20 30 40 50 60 70 80

Ch

an

ge

in c

iga

rett

e s

ale

s (1

970

-20

10)

Tobacco Control Scale (2004)

Tobacco control vs. change in cigarette sales

LESS IODINE DEFICIENCY WITH MORE SALT IODIZATION

Mackenbach & McKee 2013

R² = 0.3326

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Pre

vale

nce

of

iod

ine

de

fici

en

cy (

ca.

2003

, %

)

Penetration of iodized salt (ca. 2000, %)

Salt iodization vs. iodine deficiency

LESS MEASLES WITH MORE MEASLES IMMUNISATION

Mackenbach & McKee 2013

R² = 0.1499

0

20

40

60

80

100

120

140

160

40 50 60 70 80 90 100 110

Inci

de

nce

(19

90

s, c

ase

s p

er

100

00

0)

Vaccination coverage (1990s, %)

Measles vaccination coverage vs. measles incidence

LESS CAR OCCUPANT DEATHS WITH MORE SEAT BELT WEARING

Mackenbach & McKee 2013

R² = 0.7308

0

2

4

6

8

10

12

20 30 40 50 60 70 80 90 100

Ca

r o

ccu

pa

nt

mo

rta

lity

(d

ea

ths

pe

r 10

00

0 v

eh

icle

s p

er

ye

ar,

20

07)

Belt wearing in front seats (2007, %)

Seat belt wearing vs. car occupant mortality

HEALTH POLICY PERFORMANCE IN

43 EUROPEAN COUNTRIES, 2008

Mackenbach & McKee 2013

So who does well or poorly after adjusting for values and fractionalisation?

-30 -20 -10 0 10 20 30

Denmark Slovakia

United Kingdom Netherlands

Portugal Greece

Belgium Ireland

Hungary Italy

Lithuania Austria

Slovenia Czech Republic

Romania Switzerland

Luxembourg Poland Estonia

Bulgaria Latvia

Norway Germany

France Cyprus

Sweden Iceland

Spain Finland

Malta

IN CONCLUSION

• The diverging health trends in Europe are a testimony to both the successes and failures of health policy in Europe in the past decades

• Economic, social and political conditions have been the main drivers of this divergence, but they were partly mediated by specific health policies

• Europe’s diversity offers great opportunities for mutual learning, in which public health and health policy research have an important role to play

Zielprozess: Teilnehmerkreis

26 Kantone

KDK GDK

Bund Bundesrat EDI - BAG

Public health Community Fach-organisationen

Fachwissen

Motivierte Akteure aus Zivilgesellschaft und Wirtschaft, welche sich freiwillig für die Ziele verpflichten

Gesamtheit von möglichen Anhörungsteilnehmenden

Herzlichen Dank

Qualität-NCD-Stoos26.6.15 39