sea basic - ellen de kimpe

32
Easy Internet Marketing proprietary Google AdWords explained „s-Hertogenbosch, 7 april 2011 Ellen de Kimpe PPC campaign manager

Upload: easy-internet-marketing

Post on 28-Nov-2014

701 views

Category:

Business


0 download

DESCRIPTION

 

TRANSCRIPT

Page 1: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Google AdWords explained„s-Hertogenbosch, 7 april 2011

Ellen de Kimpe

PPC campaign manager

Page 2: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Inleiding Google AdWords

Advertentienetwerken

Positiebepaling

Zoekwoordopties

Locatie & Talen Targeting

Quiz

Page 3: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Wat is Google AdWords?

‣ Advertentieprogramma van Google

‣ Adverteren volgens het „Pay-Per-Click‟ principe

‣ Betaalde zoekresultaten in Google

‣ Tekst-, beeld- en videoadvertenties

Page 4: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Google

AdWords

advertenties

Organische

zoekresultaten

Organisch & AdWords

Page 5: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Advertentieteksten

• Koptekst: 25 karakters

• Beschri jvingsregel 1: 35 karakters

• Beschri jvingsregel 2: 35 karakters

• Zichtbare URL: 35 karakters

• Bestemmings URL: 1024 karakters

Uiteraard dient de inhoud van de teksten te

voldoen aan de richtli jnen van Google

Page 6: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Inleiding Google AdWords

Advertentienetwerken

Positiebepalin

Zoekwoordopties

Locatie & Talen Targeting

Quiz

Page 7: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Advertentienetwerken

‣ Google Search

‣ Google Search Partners

‣ Google Display Network

Page 8: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Google Search

‣ Rechts en/of boven de organische zoekresultaten Gebruikers zi jn

actief op zoek naar een product of dienst Relatief hoge Click-

Through-Rate (CTR)

Page 9: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Search Partners

‣ Rechts en/of boven de organische zoekresultaten AOL.com,

Netscape.com, Earthlink.com, Lycos.com, Marktplaats.nl

Page 10: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Google Display Network (GDN)

‣ Verzameling websites aangesloten bi j Google AdSense +/- 1 mil

joen websites Veel vertoningen, lage CTR

Page 11: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Inleiding Google AdWords

Advertentienetwerken

Positiebepaling

Zoekwoordopties

Locatie & Talen Targeting

Quiz

Page 12: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Click-Through-Rate

‣ CTR = Hoe vaak klikken gebruikers op mi jn advertentie

‣ CTR betekent relevantie (een van de belangri jkste ranking

factoren)

‣ Hoe hoger de CTR, hoe hoger de relevantie

‣ Google beloont een hoge CTR met een hogere positie

CTR = Aantal klikken / Advertentievertoningen

Page 13: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Quality Score

De QS wordt bepaald a.d.h.v. de volgende factoren

‣ De CTR van het betreffende zoekwoord

‣ Historische prestaties van het betreffende zoekwoord

‣ Relevantie van de advertentietekst

‣ Relevantie van de landingspagina (content)

‣ Onderlinge relevantie van zoekwoorden binnen de

advertentiegroepHoe hoger je QS, hoe lager je gemiddelde CPC

Page 14: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Quality Score

Page 15: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Quality Score formule

Advertentiescore = max. CPC * QSHoe hoger je advertentiescore, hoe hoger je in de

advertentierangschikking verschijnt

Page 16: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Een voorbeeld

Adverteerder A biedt €2,00 en heeft QS2 (2*2 = 4)

Adverteerder B biedt €0,60 en heeft QS8 (0,6*8 = 4,8)

Adverteerder B heeft een hogere advertentiescore en verschijnt

derhalve hoger in de advertentierangschikking

Advertentiescore = max. CPC * QS

Page 17: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Inleiding Google AdWords

Advertentienetwerken

Positiebepaling

Zoekwoordopties

Locatie & Talen Targeting

Quiz

Page 18: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Verschillende zoekwoordopties

‣ Broad Match

‣ “Phrase Match”

‣ [Exact Match]

‣ -Negatives

Page 19: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Broad Match

Wanneer je biedt op zwarte zonnebril, zal je advertentie

verschi jnen wanneer een gebruiker zoekt op:

grote zwarte zonnebrillen

goedkope zonnebrillen zwart

zonnenbril met zwarte glazen

Page 20: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Phrase Match

Wanneer je biedt op ”zwarte zonnebril”, zal je advertentie

verschi jnen wanneer een gebruiker zoekt op:

mooie zwarte zonnebril

zwarte zonnebril en oorbellen

mooiste zwarte zonnebril voor mannen

Page 21: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Exact Match

Wanneer je biedt op [zwarte zonnebril], zal je advertentie

verschi jnen wanneer een gebruiker zoekt op:

zwarte zonnebril

Page 22: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Negatives

Techniek om te filteren op termen waar je tekst niet mee

geassocieerd dient te worden. Wanneer je de woorden

-gratis en -tweedehands hebt opgenomen, zullen je

advertenties niet verschi jnen wanneer iemand zoekt op:

gratis zonnebril

tweedehands zonnebrillen

Page 23: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Inleiding Google AdWords

Advertentienetwerken

Positiebepaling

Zoekwoordopties

Locatie & Talen Targeting

Quiz

Page 24: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Locatie Targeting

‣ Targeting op land

‣ Targeting op regio / plaats

‣ Aangepaste targeting

Page 25: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Locatie Targeting

Targeting op land

Het landspecifieke domein overruled de fysieke locatie van het IP adres.

Iemand die in Duitsland zoekt op Google.nl, zal advertenties te zien kri

jgen die zich richten op Nederland.

Targeting op regio / plaats

Ongelimiteerd aantal regio‟s plaatsen binnen de dezelfde campagne in

hetzelfde land(en).

Page 26: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Talen Targeting

‣ Taal heeft betrekken op de Google interface instelling van

gebruiker

‣ Méér dan 30 talen om te kunnen targeten

Wanneer je target op meerdere talen, zorg er dan voor

dat je advertenties, zoekwoorden en teksten op de

website met deze talen overeenkomen

Page 27: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Inleiding Google AdWords

Advertentienetwerken

Positiebepaling

Zoekwoordopties

Locatie & Talen Targeting

Quiz

Page 28: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Quiz

Een Nederlandse adverteerder wil alle Engels sprekende gebruikers in de

wereld targeten. Hi j moet zi jn campagne als volgt instellen:

Target Nederland & Engels

Target wereld & alle talen

Target wereld & Engels

Target Engeland & Engels

Page 29: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Quiz

Een Nederlandse adverteerder wil alle Engels sprekende gebruikers in de

wereld targeten. Hi j moet zi jn campagne als volgt instellen:

Target wereld & Engels

Page 30: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Quiz

Een adverteerder in België verzend zi jn producten alleen naar Duitsland

en richt zich daarbi j op Pools sprekende mensen.Hi j moet zi jn

campagne als volgt instellen:

Target Polen & Duits

Target België, Duitsland & alle Pools

Target Duitsland & Pools

Target Duitsland & Nederlands, Frans, Pools

Page 31: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Quiz

Een adverteerder in België verzend zi jn producten alleen naar Duitsland

en richt zich daarbi j op Pools sprekende mensen.Hi j moet zi jn

campagne als volgt instellen:

Target Duitsland & Pools

Page 32: SEA Basic - Ellen de Kimpe

Easy Internet Marketing proprietary

Q & ADank u!