lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

48
Lättläst på engelska från Nypon och Vilja förlag Höst 2015/Vår 2016 Lättläst på engelska ”Vi har gjort urvalet. Nu är det din tur att välja.” Lena Maria & Lina LÄTTLÄST ENGELSKT FÖR BARN LÄTTLÄST ENGELSKT FÖR UNGA LÄTTLÄST ENGELSKT FÖR VUXNA

Upload: nyponvilja-foerlag

Post on 24-Jul-2016

238 views

Category:

Documents


4 download

DESCRIPTION

Här hittar du Nypon och Vilja förlags lättlästa böcker på engelska. Det är böcker som är handplockade från olika förlag med ambitionen att ligga nära vår svenska utgivning. Du hittar också böckerna på våra hemsidor: www.nyponforlag.se www.viljaforlag.se

TRANSCRIPT

Page 1: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

Lättläst på engelska från Nypon och Vilja förlag

Höst 2015/Vår 2016

Lättläst på engelska

”Vi har gjort urvalet. Nu är det din tur att välja.”

Lena Maria & Lina

LÄTTLÄST ENGELSKT FÖR BARN

LÄTTLÄST ENGELSKT FÖR UNGA

LÄTTLÄST ENGELSKT

FÖR VUXNA

Page 2: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

2

Att läsförståelse är viktigt vet ju alla. Men det gäller ju inte bara den svenska läsförmågan. I synnerhet idag är det viktigt att också läsa bra, och givetvis kunna reflektera kring det man läser, på engelska.

I skolan finns det ofta resurser ifall man har det lite extra kämpigt med sin läsning på svenska. En sådan resurs är ju till exempel lättläst litteratur, något som Nypon förlag har förmedlat i mer än fem år. På samma sätt kan det behövas extra stöd och resurser för såväl unga som vuxna som kämpar med sin engelska läsning. Därför kommer Nypon och Vilja förlag nu med en gemensam utgivning av lättläst litteratur på engelska.

Vår ambition har varit att hitta engelska böcker som ligger nära vår svenska utgiv-ning. Alla böcker är inköpta från våra systerförlag i bland annat England, USA och Kanada. Det är förlag som liksom Nypon och Vilja är specialiserade på lättläst litteratur och som delar såväl våra tankar kring lättläst som vår värdegrund.

För oss på Nypon och Vilja är det fantastiskt att se att lättläst inte bara är en fråga i Sverige – det är i allra högsta grad ett begrepp som är etablerat långt utanför våra gränser. Liksom vi här i Sverige möter er, engagerade pedagoger och bibliotekarier, som dagligen jobbar för att varje läsare får en bok på sin nivå, vittnar våra utländska kollegor om samma engagemang, världen över. Häftigt! Eller hur?

Vi vill gärna få in tankar från er kring hur vi kan utveckla det engelska sortimentet och göra det ännu bättre. Så tveka inte att komma med synpunkter eller tips på vad som saknas.

Allt gott,LENA MARIA NORDSTRANDFörlagschef på Nypon förlag

[email protected] @nyponforlag

LINA NORDSTRAND Förläggare på Vilja förlag

[email protected] @viljaforlag

Lättläst är en världsfråga Med stöd i läroplanenNypon förlags engelska sortiment har stöd i den nya läroplanen. Att läsa böcker på engelska är en självklar del i undervis-ningen. Läsningen är en genväg både till språket och till den engelska kulturen. Böckerna är skrivna av etablerade författare direkt på engelska. De är inga bearbetningar. Många fler titlar finns på vår hemsida, där sortimentet hela tiden utökas.

Page 3: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

3

REDAKTIONEN STOCKHOLMTAVASTGATAN 29 A118 24 STOCKHOLM

[email protected]

TEL KUNDTJÄNST019-20 69 40

TEL REDAKTIONEN042-442 24 20

REDAKTIONEN HELSINGBORG BERGA ALLÉ 1

254 52 HELSINGBORG

www.nyponforlag.se

www.viljaforlag.se [email protected]

Sid 12-13

Sid 8-9 Sid 20-21 Sid 42

Sid 27 Sid 44-45

INNEHÅLL

Lättläst engelskt

för årskurs 3-5

Lättläst engelskt

för årskurs 6-9

Lättläst engelskt för unga

vuxna och vuxna

Sid 8-9Fabler för alla

Sid 12-13Lättläst fakta på engelska

Sid 16-17App som tränar engelska

Sid 20-21Lättläst fantasy

Sid 27Om kärlek och vardag

Sid 36-37Idol i bokform

Sid 42Bearbetade klassiker

Sid 44-45 Lättlästa biografier

Sid 46-47Samma bok svenska + engelska

Sid 19-38 Sid 39-47Sid 5-18

Page 4: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

4

Nypon och Vilja förlag har nya hemsidor!

På vår facebooksida delar vi länkar, nyheter och tips om lättläst.

På vårt instagramkonto kan du följa Vilja förlag ”bakom kulisserna”.

På Twitter ställer vi frågor, delar artiklar och svarar gärna på frågor om lättläst.

Här hittar du hela vårt sortiment av lättläst på engelska. Det fylls på kontinuerligt med nya titlar av lättläst på såväl svenska som engelska

för alla åldrar. Här finns även arbetsmaterial till alla våra svenska böcker samt till några av våra engelska titlar; material som går att ladda ner helt gratis.

Du hittar oss också på sociala medier.

www.facebook.com/viljaforlag

www.viljaforlag.se

www.facebook.com/nyponforlag

www.nyponforlag.se

www.instagram.com/viljaforlag www.instagram.com/nyponforlag

www.twitter.com/viljaforlagwww.twitter.com/nyponforlag

Page 5: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

5

Lättläst engelskt

för årskurs 3-5

Page 6: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

6

Års

kurs

3-5

Young HerosSerien vänder sig till läsare från elva år som kämpar lite extra med sin läsning. Varje bok har en handling och karaktärer som vänder

sig till de lite äldre läsarna, 11-14 år, men med ett språk som fortfarande är på en

mycket lätt nivå.

Böckerna är helt fristående från varandra, liksom karaktärerna som är unika för varje

bok. Alla böcker har ett bra och ibland oväntat slut. Färgfyllda illustrationer stöttar texten och underlättar läsningen ytterligare.

BADU BOYS RULE!Författare: Dianne BatesIllustratör: Steven HallamBest.nr. 978-18-46808-05-0

Lättlästnivå 340 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

THE LEGEND IN OUR TEAMFörfattare: Janelle LeeIllustratör: Anthony WoodwardBest.nr. 978-18-46808-09-8

Lättlästnivå 340 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

KARATE KEVINFörfattare: Michelle VasiliuIllustratör: James BrownBest.nr. 978-18-46808-06-7

Lättlästnivå 340 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

BADU BOYS RULE!Det här är en bok fylld med humor med en spännande ådra som höjer tempot i berättelsen. Thomas bor med sin familj i Australien. De ska åka på en båtutflykt till en ö. I början går allt bra. Men mitt ute på havet kapsejsar båten. Thomas och hans syskon blir uppmanade att simma iväg från resten av familjen för att försöka hitta land. Till slut hittar de några små klippor som de klättrar upp på. Men hur ska de ta sig ur den här knipan?

THE LEGEND IN OUR TEAM En bok om en cricket-spelande tjej som slår killarna med hästlängder men måste – som så ofta – visa att hon är dubbelt så bra bara för att hon är tjej. Katie är skolans bästa cricket-spelare. När det är dags för uttagning till stadens cricket-lag blir hon dock ifrågasatt. En del påstår att bara killar kan spela cricket. I början är Katie rätt blyg. Men till slut visar hon vad hon går för. Hon är bättre än killarna på att slå med slagträet, kasta långt och springa snabbt.

KARATE KEVINKevin blir mobbad av Johnny och hans vänner. Kevins mamma försöker lösa problemet genom att prata med skolans rektor, men det gör bara saken värre. Kevin berättar om sina problem för Sammy. Han lovar att hjälpa Kevin. Sammy visar Kevin en film om karate och förklarar såväl de fysiska som de psykologiska aspekterna av karate. Kevin lär sig hur han ska kunna säga ifrån, utan att behöva bli indragen i ett slagsmål.

‘Church first,’ says Dad. He’s trying to get

us all to hurry. Dad’s the vicar. And the vicar is

never late.

My little brother Ernie is kicking up a fuss.

He hates wearing shoes. So do I. But Dad says

we must all wear shoes to church.

Ina poses in front of the mirror. She thinks

she’s so pretty. Mali and I look around for

Ernie’s shoes.

6

We can’t find them.

‘Hurry!’ says Mum.

We look everywhere. Then I find them. Our

new puppy has half-chewed one of them. But

it’s good enough. Off we go.

7

Chapter 3Katie’s turnThe trials began. First of all they did fielding

skills. They caught balls, dropped balls and

tried to hit the stumps for run-outs.

It took some time for Katie to get used to

playing with the boys. She was used to her

dad’s style.

18

Then, her nerves steadied. ‘It’s not too bad,

after all,’ she thought. She thought that some

of the boys were trying to show her up. They

seemed to throw the ball harder and faster to

her than they did to their friends. David was

really trying to make her look bad.

But, Katie did really well. She ran around

the field as fast as everyone else. She fielded

the ball just as well, if not better.

19

A few days after Mum’s talk with Mr Wade,

Jonny and his mates caught up with me. I was

with my best friend Steve. We were on our way

home from school.

‘Well, well, well,’ Jonny said. ‘Look who’s

here. Carrot Top and his sidekick.’

Scott and Pete laughed. I opened my mouth

to speak but the words got stuck. Jonny bent

over and leaned in close. I could feel his breath

hot on my face.

‘I don’t like mummies stirring up trouble,’

Jonny said. ‘And I really don’t like talking to

Mr Wade after school.’

Next thing I knew, Steve was leaning over

me. ‘They’ve gone,’ he said.

I didn’t have to explain any bruises to Mum.

Jonny had got me where it didn’t show.

14

They’ve gone.

15

Serie

Page 7: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

7

Årsku

rs 3-5

OFF-ROAD HARRYFörfattare: Tracey HawkinsIllustratör: Dillon NaylorBest.nr. 978-18-46808-11-1

Lättlästnivå 340 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

THE KIDNAPPINGFörfattare: Ann HarthIllustratör: Dion HamillBest.nr. 978-18-46808-07-4

Lättlästnivå 340 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

OFF-ROAD HARRY Harry är på semester med sina tvillingbröder och sin pappa. Pappan vill att de ska prova olika äventyrsaktiviteter men Harry vill inte. Harry hamnar i en situation där han tvingas övervinna sin rädsla, för att rädda sina syskon. Det leder till att han blir stärkt av sitt eget mod och får bättre självförtroende. Ska han övervinna sin rädsla?

STARLIGHTFörfattare: Jan WeeksIllustratör: Tahlia GeeBest.nr. 978-18-46808-13-5

Lättlästnivå 340 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

STARLIGHTDen här boken handlar om de utmaningar som det innebär att plötsligt få syskon till följd av föräldrarnas nya partners. Chloe bor med sin pappa på en gård. Så träffar pappan en ny kvinna som dessutom har en dotter. Kommer Chloe och dottern att bli vänner? Eller hur ska det gå?

PEPIKFörfattare: Nicola KovacsIllustratör: Gary LauBest.nr. 978-18-46808-12-8

Lättlästnivå 340 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

SAYING NO TO NICKFörfattare: Vicki CoghillIllustratör: Craig LongmuirBest.nr. 978-18-46808-10-4

Lättlästnivå 340 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

PEPIK Det här är en bok som handlar om ett viktigt och allvarligt ämne. Pepik och hans föräldrar tvingas fly från sitt land. Men hur förklarar man det för ett barn? Pepik förstår egentligen inte vad som händer men han vet att hans föräldrar måste lämna landet. Hur ska det gå för Pepik och hans familj? Och kan Pepik göra något för att hjälpa familjen?

SAYING NO TO NICKDave börjar på en ny skola där den populäraste killen heter Nick. Han är alltid omgiven av vänner, omtyckt av lärarna och duktig på sport. När Dave visar sig vara en hygglig målvakt blir han accepterad av Nick och hans gäng. Det blir inte Nicks kompis Benny. Nick mobbar Benny och Dave bara tittar på. Till en dag, då allt förändras … Ska han våga stå upp för sin nyfunne vän och sätta ner foten mot mobbarna?

THE KIDNAPPINGBoken är en riktig äventyrsbok och känns ibland som en spännande sekvens ur en film. När Jemma är ute och åker båt får hon syn på David. Hans pappa är rikast i stan. David är på väg mot en fisketrålare som ser ut att vara i trubbel. Men fiskarna ombord på båten är inte alls i nöd, istället kidnappar de David. Kan Jemma rädda honom?

I manage to make some really good saves

but a couple of goals sneak through. Then

Nick scores the winning goal. Everybody

cheers, as usual.

As we walk to the gate, Nick slaps me on

the back. ‘Good game, Ling! Want to come

with us to Mario’s for pizza?’ he says.

My whole chest feels as if it’s going to

explode. I just manage to stutter ‘Y-yeah,

sure!’ before we’re on our bikes.

16

I can see Benny standing quietly at the gate,

waiting for me. I don’t look at him as I race

past him and set off for Mario’s.

17

his classmates weren’t even at school now.

And being at home wasn’t any better. There

was no television and there never seemed

to be enough to eat.

Pepik was sure that it all had to do

with the men in the long grey coats.

They were always coming to his

house, looking for his father. Pepik’s

father, Emil, was a scientist who

worked in a place surrounded by

security guards. That was all

that Pepik knew.

6

‘This is no ordinary holiday,’ thought Pepik

as he packed his bag. He wondered if they

were leaving for good. If they were, he knew it

was because his parents had no choice. As he

closed his bag, he let out a loud sigh. He felt

nervous, but excited too. Whatever lay ahead

of them had to be better than this misery.

7

Page 8: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

8

Års

kurs

3-5

MOUSE DEER AND CROCODILEText: Jill Mc DougallBild: Annie McQueenBest.nr. 978-17-41208-85-6

Lättlästnivå 216 sidorMjuk pärmPris: 55 kr

THE ANTS AND THE GRASSHOPPERText: Rodney MartinBild: Annie McQueenBest.nr. 978-17-41208-87-0

Lättlästnivå 216 sidorMjuk pärmPris: 55 kr

THE SHY ORIOLEText: Richard LiuBild: Kai-Lun WangBest.nr. 978-17-41208-06-1

Lättlästnivå 216 sidorMjuk pärmPris: 55 kr

MOUSE DEER AND CROCODILEMushjorten vill äta frukt som finns på andra sidan floden. Men i floden bor det krokodiler. Så mushjorten måste lura krokodilerna så den kan ta sig till andra sidan utan att bli uppäten. Berättelsen lär oss att om du är liten och smart kan du överlista de som är större än vad du är.

THE ANTS AND THE GRASSHOPPERHela sommaren sjunger och spelar gräshoppan medan myrorna jobbar hårt för att samla ihop mat inför vintern. På vintern fryser gräshoppan. Han är också riktigt hungrig och ber myrorna om hjälp. Vad skulle du svara gräshoppan om du var i myrornas kläder?

THE SHY ORIOLE En liten fågel är för blyg för att sjunga på skogskonserten. Så han frågar en annan klok fågel om råd. Ibland lär vi oss ta mod till oss och besegra vår blyghet också när man minst anar det.

Fabler för alla åldrar från

jordens alla hörn

De här böckerna ingår i en serie med fabler från hela världen och passar läsare i alla åldrar. Varje bok innehåller 16 sidor, med

lite text på varje uppslag. Illustrationerna är mustiga och roliga. Längst bak i varje bok

finns en lista över de mest frekventa orden.Böckerna är häftade, med mjuka pärmar.

Formatet är 15 x 21 cm.

Serie

Page 9: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

9

Årsku

rs 3-5

WHY THE WOODPECKER HAS A LONG BEAKText: Josephine CroserBild: Deborah BaldassiBest.nr. 978-17-41208-13-9

Lättlästnivå 216 sidorMjuk pärmPris: 55 kr

HOW ZEBRA GOT HIS STRIPESText: Yvonne WinerBild: Marsha WajerBest.nr. 978-17-41205-33-6

Lättlästnivå 216 sidorMjuk pärmPris: 55 kr

THE QUEEN OF SHEBA’S NECKLACEText: Serpil UralBild: Dilara ArinBest.nr. 978-17-41209-67-9

Lättlästnivå 216 sidorMjuk pärmPris: 55 kr

THE DOG AND THE BONEText: Jill McDougallBild: Leanne ArgentBest.nr. 978-17-41208-41-2

Lättlästnivå 216 sidorMjuk pärmPris: 55 kr

THE NOISY HOUSEText: Jill McDougallBild: Susy BoyerBest.nr. 978-17-41205-28-2

Lättlästnivå 216 sidorMjuk pärmPris: 55 kr

WHY GIRAFFE HAS A LONG NECKText: Yvonne WinerBild: Marsha WajerBest.nr. 978-17-41205-98-5

Lättlästnivå 216 sidorMjuk pärmPris: 55 kr

THE DOG AND THE BONE En girig hund bär iväg sitt ben från de andra hund- arna, så att han ska slippa dela det med dem. Då får han syn på en hund med ett annat ben. Plötsligt känner hunden att han vill ha även det benet. Det här är en berättelse om vad som kan hända om man är för girig.

THE NOISY HOUSEEn man kan inte sova för hans trappa och tak knarrar och gör konstiga ljud ifrån sig hela natten. En klok gammal kvinna säger åt honom att ta in alla djur han äger i huset. Mannen har både kycklingar och andra djur. Är kvinnan inte riktigt klok … ?

WHY GIRAFFE HAS A LONG NECK Giraffen och noshörningen önskar att de var längre. Då hade de kunnat äta de smaskiga löven högt uppe i träden. De går till en klok gammal man. Kommer de att få sin önskan uppfylld?

WHY THE WOODPECKER HAS A LONG BEAKEn gammal kvinna blir ombedd att ta hand om ett knyte. Men hon får inte öppna det!

Kan hon låta bli att öppna knytet, eller ...?

HOW ZEBRA GOT HIS STRIPESEn man har en åsna som bär all packning. Då börjar fler människor att använda åsnor att lasta på. Men åsnorna vill inte jobba. Vad ska de göra för att slippa?

THE QUEEN OF SHEBA’S NECKLACEDrottningen av Sheba har tappat de vackra gröna stenarna från sitt halsband. Hon letar i sin trädgård men hittar dem inte. Den här fabeln förklarar hur det kommer sig att Turkiets bästa vindruvor fortfarande växer i hennes trädgård …

Page 10: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

10

Års

kurs

3-5

ALVIN AND THE VASEFörfattare: Carsten FlinkIllustratör: Jesper Tom-PetersenBest.nr. 978-87-71418-17-0Lättlästnivå 3, 28 sidor, mjuk pärmPris: 89 kr

Boken finns även på svenska:ALVIN OCH LEJONETBest.nr. 978-91-75672-64-9Lättlästnivå 2, Lix 11, 28 sidorHård pärmPris: 99 kr

ALVIN AND ADA’S DOGFörfattare: Carsten FlinkIllustratör: Jesper Tom-PetersenBest.nr. 978-87-40603-77-4Lättlästnivå 3, 28 sidor, mjuk pärmPris: 89 kr

Boken finns även på svenska:ALVIN OCH HUNDENBest.nr. 978-91-75673-63-9Lättlästnivå 2, Lix 8, 32 sidorHård pärmPris: 99 kr

ALVIN AND THE VASE Alvin And The Vase är en bok för de yngre läsarna. Alvin och hans pappa hjälper farfar att flytta. De ska rensa bland farfars grejor. En del ska kastas, annat ska sparas. Alvin hittar en gammal trasig vas som han tycker om. Han frågar farfar om han får ta vasen, och det får han. Och vilken tur ... Vasen visar sig vara värdefull för båda fast på olika sätt.

ALVIN AND ADA’S DOGAlvin och Ada är bästisar. Nu har Ada fått en hund. Alvin tror att han ska få träffa hunden efter skolan. Men Ada tar med sig Tea hem istället! Alvin är lite avundsjuk. Men så springer Adas hund bort. Alvin hjälper till att leta. Boken har korta kärnfulla kapitel som driver handlingen framåt, och härliga illustrationer i fyrfärg.

9 788740 603774

ISBN 978-87-406-0377-4

And Ada’s DogCarsten Flink

Alvin And Ada’s DogAda has got a dog.Alvin is allowed to hold it. A big dog barks at them.Alvin lets go of the leash.Oh no … Ada’s dog runs away!

Easy Reading – Just for you!”The Beetle Books” are fictional stories for children learning English. These easy-reading books feature simple tales about Alvin, Anton and Olga – perfect for engaging readers in a new language. More titles are on their way.

Easy ReadingEasy Reading

Min første bog

2120

You must come home now.You can look againtomorrow,” she says.

”Alvin can sleep here.His dad saysit’s okay.”

Evening

It is dark.

Alvin and Ada are riding their bikes.They have their lights on.

It is hard to see anything.Especially a black dog.

Ada’s phone rings.

”Hi, it’s Mum.

Bra serie för nybörjarläsare”Alvin och lejonet av författaren Carsten

Flink är en mycket lättläst bok för nybörjar-läsare eller barn med lässvårigheter. (...)

Språket är rakt och enkelt med korta meningar och få rader per sida. Varje avsnitt inleds med en rubrik på ett sammanfattande och pedagogiskt sätt. Texten kompletteras

med passande och fina färgbilder av illustratören Jesper Tom-Petersen.”

ANNIKA WIDHOLMBTJ-häfte nr 5/2015

Serie

Page 11: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

11

Har du behov av lättläst för barn och unga på svenska snarare än på engelska? Det är inga problem! Då ska du besöka Nypon förlags hemsida www.nyponforlag.se Nypon förlag är Viljas moder bolag och ger ut lättläst för barn och unga.

Gå in på Nypon förlags hemsida och beställ Nypons nya katalog helt kostnads-fritt. På hemsidan finns förutom alla Nypons böcker för barn och unga dessutom gratis arbetsmaterial till alla böcker, lättläst på engelska, författar-porträtt och mycket, mycket mer.

Letar du efter lättläst på svenska

för yngre? Nypon förlag – en möjlighet för alla

Hösten 2015

LÄTT­LÄSTABÖCKER

ÅK

F – 2Å

K 3 – 5

ÅK

6 – 9FA

KTA

CK

ERP

EDA

GO

GISK

T M

ATER

IAL

REG

ISTER

På vår facebooksida delar vi länkar, nyheter och tips om lättläst.

På vårt instagramkonto kan du följa Nypon förlag ”bakom kulisserna”.

På Twitter ställer vi frågor, delar artiklar och svarar gärna på frågor om lättläst.

www.facebook.com/nyponforlagwww.instagram.com/nyponforlag www.twitter.com/nyponforlag

Page 12: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

12

Års

kurs

3-5

CARSFörfattare: Per Straarup SøndergaardBest.nr. 978-87-71418-20-0

Lättlästnivå 116 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

ZLATANFörfattare: Asker Hedegaard BoyeBest.nr. 978-87-40600-44-5

Lättlästnivå 116 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

DOGSFörfattare: Per Straarup SøndergaardBest.nr. 978-87-40600-42-1

Lättlästnivå 116 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

CARSÄr du tokig i bilar? Då är den här boken något för dig. Här kan du läsa om både fina och snabba bilar. Och om världens första bilar.

ZLATANDen här boken handlar om Zlatan. Han är en av världens bästa fotbolls spelare. Här kan du läsa om hans klubbar och om hans liv utanför fotbollsplanen.

DOGSNågra hundar är stora. Andra är små. Några hundar hjälper polisen. Andra hjälper blinda. Och alla hundar är släkt med vargen.

1514

Eat, play and go for a walk

Every day a dog needs to

• eat

• play

• go for a walk

It is fun to have a dog.

It likes to play.

It is also hard work to have a dog.

It wants to go for a walk every day.

Even when it is raining.

Fun and hard work

Riktigt lättlästa faktaböcker på

engelskaHär är en alldeles ny faktaserie på lättläst

engelska. Böckerna har lite text men mycket bilder. Tack vare den lättillgängliga formen, det enkla språket och de intressanta ämnena väcker böckerna läslust hos såväl yngre som äldre läsare. Syftet är att stimulera de elever som föredrar fakta framför fiction. Färg och form är speciellt framtaget för att locka till

vidare läsning.

Serie

Page 13: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

13

Årsku

rs 3-5

LIONSFörfattare: Per Straarup SøndergaardBest.nr. 978-87-40600-90-2

Lättlästnivå 116 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

CATSFörfattare: Per Straarup SøndergaardBest.nr. 978-87-40601-81-7

Lättlästnivå 116 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

SHARKSFörfattare: Peter BejderBest.nr. 978-87-71418-24-8

Lättlästnivå 116 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

AIRPLANESFörfattare: Per Straarup SøndergaardBest.nr. 978-87-40600-88-9

Lättlästnivå 116 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

MESSIFörfattare: Per Straarup SøndergaardBest.nr. 978-87-71418-21-7

Lättlästnivå 116 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

AIRPLANESGillar du flygplan? I den här boken finns det stora plan. Och snabba plan. Flygplan som lyfter och landar.

MESSIHan är liten och snabb. Han är otroligt bra på fotboll. Hans namn är Messi. I denna mycket lättlästa faktabok kan du läsa mer om fotbollsspelaren Lionel Messi.

1514

The fastest airplane in the world

is small.

It only has room for two.

It can fly 3,450 km/h.

Do you want to see it fly?

Scan this code:

Little and fast

Enemies and war

Many countries have small, fast planes.

They look out for enemies.

They are also used in war.

Messis byMessi er født i byen Rosario.Det er en af de største byer i Argentina. Messi

10 11

Messi var meget glad for sin mormor.Og hun var glad for ham.Da Messi var seks år, tog hun ham med i en fodboldklub.Træneren mente, at Messi var for lille til at spille.

Men mormoren gav ikke op.Hun blev ved.Til sidst gav træneren Messi lov til at være med.

Træneren blev glad.”Han er som en loppe,” sagde han. ”Han er umulig at fange.”Siden den dag har Loppen været Messis kælenavn.

Fang loppen!

Peter Bejder

Sharks

Easy Reading

Some sharks are dangerous.Some are not.Read more about sharks in this book.

Easy Reading – Just for you!”My First Book” is a series of books written for children who are just beginning to learn English. These simple books are filled with fun facts based on topics that appeal to most young readers. More titles are on their way.

9 788771 418248

ISBN 978-87-7141-824-8

My First BookMin første bog

CATSKatten är både ett husdjur som älskar att leka, och ett rovdjur som jagar om natten. Tycker du om katter? Då ska du läsa denna bok.

SHARKSÄr du rädd för hajar? Det finns många olika sorters hajar. Vissa är farliga för människor, andra är det inte. Här kan du läsa mer om hajar.

LIONSLejonet är stort och ståtligt. Ibland kallas det djurens konung. Lejon äter andra djur och lever i flock. Vill du veta mer om lejon? Då ska du läsa denna bok.

Page 14: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

14

Års

kurs

3-5

ANTON HAS GLUE UNDER HIS SHOESFörfattare: Per Straarup SøndergaardBest.nr. 978-87-71418-19-4Lättlästnivå 3, 28 sidor, mjuk pärmPris: 89 kr

Boken finns även på svenska:ANTON HAR LIM PÅ SKORNABest.nr. 978-91-75672-63-2Lättlästnivå 2, Lix 12, 36 sidorPris: 99 kr

ANTON HAS GLUE UNDER HIS SHOESAnton och hans kompisar är ute på skolgården och klättrar i träd. Det vill säga, kompisarna klättrar. Anton vågar inte. De andra sitter uppe i trädet och ropar på honom. Men Anton vill inte erkänna att han är rädd. – Jag kan inte! ropar han till dem. Jag har lim på skorna!

ANTON – GOALIE ON WHEELSFörfattare: Per Straarup SøndergaardBest.nr. 978-87-40600-48-3Lättlästnivå 3, 28 sidor, mjuk pärmPris: 89 kr

Boken finns även på svenska:ANTON OCH DEN NYA MÅLVAKTENBest.nr. 978-91-75672-43-4Lättlästnivå 2, Lix 13, 44 sidorPris: 99 kr

ANTON – COME ON YOU BLUESFörfattare: Per Straarup SøndergaardBest.nr. 978-87-71418-18-7Lättlästnivå 3, 28 sidor, mjuk pärmPris: 89 kr

ANTON – THE GROUND IS LAVAFörfattare: Per Straarup SøndergaardBest.nr. 978-87-40603-78-1Lättlästnivå 3, 28 sidor, mjuk pärmPris: 89 kr

Boken finns även på svenska:ANTON PÅ FARLIG MARKBest.nr. 978-91-75673-64-6Lättlästnivå 2, Lix 12, 28 sidorPris: 99 kr

ANTON – GOALIE ON WHEELSEmil, en av killarna i klassen, hamnar plötsligt utanför gemenskapen när han inte kan vara med och spela fotboll. Men Anton och de andra kommer på ett sätt för Emil att vara med i matchen, fast han sitter i rullstol.

ANTON – COME ON YOU BLUES Anton spelar fotboll. Nu kommer bollen mot honom och han vill sparka iväg den långt. Men nej! En annan spelare kommer emellan och Anton sparkar till honom istället för bollen. Domaren blåser i sin visselpipa. Det är straff!

ANTON – THE GROUND IS LAVADet börjar en ny kille i Antons klass. Said kommer från ett land där det är krig. Anton visar Said skolan och frågar om han vill vara med och leka. Men Said vill mest vara inne. En dag dånar ett flygplan över skolan. Said blir så rädd att han springer och gömmer sig.

Böckerna som väcker läslust

Många har kommit igång med sin läsning på engelska tack vare Anton. Böckerna är

genomillustrerade i fyrfärg, av Rasmus Jensen. De är skrivna på lättläst engelska,

i korta stycken och meningar.

”Anton har lim på skorna är fint berättat om vänskap, om hur styrkor och svagheter gör

oss olika, men att vi kan vara bra för det. Ett positivt budskap. Illustrationerna av Rasmus

Jensen är enkla, tydliga, fokuserade på att stödja berättelsens innehåll.”

STAFFAN ENGSTRANDBTJ-häfte nr 5/2015

Serie

9 788771 418187

ISBN 978-87-7141-818-7

Come On You BluesPer Straarup Søndergaard

Anton – Come On You BluesThe ball comes rolling towards Anton.He wants to kick it far away. But, wait … another player gets in his way,and Anton kicks him instead of the ball.The referee blows his whistle. ”Penalty kick!”

Easy Reading – Just for you!”The Beetle Books” are fictional stories for children learning English. These easy-reading books feature simple tales about Alvin, Anton and Olga – perfect for engaging readers in a new language. More titles are on their way.

Easy ReadingEasy Reading

Min første bog

9 788740 603781

ISBN 978-87-406-0378-1

The Ground Is LavaPer Straarup Søndergaard

Anton – The Ground Is LavaSaid is a new boy in 2.B.He comes from a country at war.One day an airplane flies over the school.Said gets very afraid.But why?

Easy Reading – Just for you!”The Beetle Books” are fictional stories for children learning English. These easy-reading books feature simple tales about Alvin, Anton and Olga – perfect for engaging readers in a new language. More titles are on their way.

Easy ReadingEasy Reading

Min første bog

De svenska versionerna

har hård pärm.

Page 15: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

15

Årsku

rs 3-5

JASON’S DAD WASHES HIS CARFörfattare: Jørn JensenIllustratör: Claus BigumBest.nr. 978-87-73699-59-1

Lättlästnivå 232 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

JASON AT THE ZOOFörfattare: Jørn JensenIllustratör: Claus BigumBest.nr. 978-87-73698-83-9

Lättlästnivå 232 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

JASON’S DAD SCORES A GOALFörfattare: Jørn JensenIllustratör: Claus BigumBest.nr. 978-87-73699-58-4

Lättlästnivå 232 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

JASON AT THE CIRCUSFörfattare: Jørn JensenIllustratör: Claus BigumBest.nr. 978-87-73698-82-2

Lättlästnivå 232 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

JASON AT THE CIRCUS I den här boken ska Palle och hans pappa på cirkus. Palles pappa har lovat att inte vara med i något cirkusnummer, och han håller faktiskt sitt löfte! I alla fall i början. När damen med hästarna ber om en frivillig ur publiken, är pappa snabbt framme. Först går det bra och Palle är stolt över sin pappa. Men så fastnar säkerhetslinan och pappa svävar långt uppe under taket ...

JASON AT THE ZOO Palle och hans pappa ska till djurparken. Pappa har tagit med bröd och frukt till djuren, fast Jason säger att man inte får mata dem. Det blir en spännande utflykt. Pappa råkar ha ihjäl sällsynta insekter och han ska tvunget mata djuren. Som vanligt är Jason klokare än sin pappa!

JASON’S DAD SCORES A GOALPalles pappa är mycket engagerad i sin sons fotbollsträning. Så ska Palle spela match. Mitt under matchen får Palle ett perfekt tillfälle att göra mål på. Precis då blåser pappans hatt av vilket sumpar hela målchansen. Som tur är blir inte Palle arg på sin pappa.

JASON’S DAD WASHES HIS CARPalles pappa har köpt en ny bil som han är väldigt stolt över. Den är så fin ända tills en annan bil kör för nära och genom en lerpöl. Nu måste den nya bilen tvättas. Palle och hans pappa sitter kvar i bilen medan den tvättas. Men det går inte riktigt som de har tänkt sig.

Palle på engelska

De älskade Palle-titlarna som under många år lockat elever till glada skratt

finns nu också på engelska.

Palle (dvs. Jason på engelska) bor tillsammans med sin pappa. De är alltid på äventyr, för vad än Palles pappa gör så blir

det fel. Även om han menar väl. Texten kompletteras med riktigt roliga bilder.

Serie

Page 16: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

16

Års

kurs

3-5

Lär ut engelska med ny appThe English Minnits är en berättelse i dialogform som speciellt tränar eleverna att:

K Följa muntliga uppmaningarK Inleda och avsluta samtalK Hitta en strategi för att ta sig fram

i en engelsktalande miljöK Fokusera på det viktigaste i en

fråga eller ett påstående

The English Minnits är ett äventyrsspel som distribueras som en webbtjänst eller som app för surfplattor. Det används från åk 4 till åk 9 i grundskolan, grundsärskolan, gymnasie-särskolan och i resursskolan. I gymnasieskolan används The English Minnits främst av elever som har begränsade förkunskaper i engelska.

Page 17: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

17

Årsku

rs 3-5

Prova på gratisDu kan prova den första scenen i The English Minnits tillsammans med dina elever helt gratis. Gör så här:

K Gå till www.theminnits.com K Klicka på knappen ”Play”K Klicka på ”Try It” på

inloggningsskärmen

På Appstore och Google play finns gratis appar att ladda ner. Sök på ”The English Minnits”. Klicka på knappen ”Try It” för att spela första scenen.

KontonNär du har löst en licens för The English Minnits registrerar varje elev ett eget konto. Du kan följa deras arbete via ditt lärarkonto.

THE ENGLISH MINNITSProdukt: app/webbtjänst

ENANVÄNDARLICENSBest.nr. TEM–1405Pris: 99 kr

KLASSLICENS 12 MÅNADER(1 lärarkonto, 30 elevkonton)Best.nr. TEM–1404Pris: 1 195 kr

SKOLLICENS 12 MÅNADERBest.nr. TEM–1301Pris: 3 995 kr

SPECIALPEDAGOGISK LICENS 12 MÅNADER(4 lärarkonton, 40 elevkonton)Best.nr. TEM–1413Pris: 1 395 kr

”Man ville inte att lektionen skulle ta slut.”

Page 18: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

FIREFörfattare: Kirsten AhlburgOmslag: Anette TonnesenBest. nr. 978-87-76077-15-0

Lättlästnivå 230 sidorMjuk pärmPris: 79 kr

VÄGAR TILL ENGELSKAFörfattare: Susanne af SandebergBest. nr. 978-91-7567-422-3

56 sidorHård pärmPris: 149 kr

THE SEALS THAT WOULDN’T SWIMFörfattare: Steve BrezenoffIllustratör: Marcus CaloBest. nr. 978-14-34234-28-5

Lättlästnivå 478 sidorMjuk pärmPris: 99 kr

FIREBob kommer hem från skolan. Han hittar några korvar. Det är ju gott med grillad korv, tänker han. Bob går ut i trädgården. Där försöker han tända en brasa. Men det går inte så bra. Då provar han grillen. Det går inte heller så bra. Kanske om man häller på lite bensin … ?

Fire är skriven på en lättläst engelska, i korta stycken och meningar. Boken har mjuka pärmar.

THE SEALS THAT WOULDN’T SWIM Catalina ”Cat” Duran och hennes vänner råkar ut för ett skolutflykts-mysterium. De är på besök på stadens akvarium för att titta på en show med sälar. Men av någon anledning har showen blivit inställd. Cat och hennes vänner löser mysteriet med den inställda showen. Boken är en rolig och varm deckare för unga läsare.

Vägar till engelska vid läs- och skriv-svårigheter– Vad har du i läxa?– Engelska. Det vanliga. Text och glosor.

Ett ganska vanligt svar på en vanlig fråga. Men för den som brottas med läs- och skrivsvårigheter kan denna typ av läxa kännas oöverstiglig.

I boken Vägar till engelska vid läs- och skriv-svårigheter vill författaren, Susanne af Sandeberg, ge inspiration till engelskundervisningen. Det finns många sätt att hjälpa elever med läs- och skrivsvårigheter och boken belyser olika fram-gångsfaktorer. Men boken tar också upp den problematik som finns i dagens skola. Författarens förhoppning är att läsaren under läsningen ska stanna upp, reflektera och dra slutsatser.

Susanne af Sandeberg är fil.mag. i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Hon var projektledare i LÄSK-projektet (LÄSK = läs och skriv) och har fått Anita Sandells pris för sina insatser inom dyslexiområdet.

Års

kurs

3-5

18

För pedagogen.

Page 19: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

19

Lättläst engelskt

för årskurs 6-9

Page 20: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

20

Års

kurs

6-9

A WISH IN THE WOODSFörfattare: Beth Bracken och Kay FraserIllustratör: Odessa SawyerBest.nr. 978-14-06247-33-6Lättlästnivå 4, 100 sidor, mjuk pärmPris: 99 kr

Boken finns även på svenska:EN FARLIG ÖNSKANBest.nr. 978-91-87221-70-5Lättlästnivå 4, Lix 12 100 sidor, hård pärmPris: 109 kr

BLOODFATEFörfattare: Beth Bracken och Kay FraserIllustratör: Odessa SawyerBest.nr. 978-14-06247-31-2Lättlästnivå 4, 100 sidor, mjuk pärmPris: 99 kr

Boken finns även på svenska:SMYCKETBest.nr. 978-91-87221-92-7Lättlästnivå 4, Lix 14 100 sidor, hård pärmPris: 109 kr

THE SHADOWSFörfattare: Beth Bracken och Kay FraserIllustratör: Odessa SawyerBest.nr. 978-14-06247-30-5Lättlästnivå 4, 100 sidor, mjuk pärmPris: 99 kr

Boken finns även på svenska:UT UR SKOGENBest.nr. 978-91-87221-71-2Lättlästnivå 4, Lix 13 100 sidor, hård pärmPris: 109 kr

BLOODFATE Del 3

Lucy sitter fängslad hos drottning Calandra. Soli måste hitta henne och få hem henne. Men först vill drottningen ha Svarta kronan. Så Soli ger sig ut för att leta efter den.

A WISH IN THE WOODS Del 1

Svarta skogen är mörk, mystisk och vacker. Lucy vet att det är farligt att säga högt vad man önskar i Svarta skogen. Men det vet inte Soli. Hon önskar något. Och mardrömmen börjar.

THE SHADOWS Del 2

Lucy är fånge hos feerna. Hennes enda sällskap är fen Kilian. Lucy kan inget göra. Men det kan Soli. Det är hennes önskan som gjort Lucy till fånge. Nu måste Soli rädda sin vän.

Modern lättläst fantasyserie

Hur kan en berättelse med handlingen förlagd till ett sagorike fängsla ungdomar?

Jo, det handlar om vänskap, tillit och utmaningar, något som dagens unga kan

relatera till. Här skildras tillvaron i en fantasifull miljö med fantastiska

illustrationer. De engelska böckerna är skrivna för ungdomar med olika typer av

lässvårigheter.

Även om böckerna ingår i samma serie går det bra att läsa varje del som en

fristående bok.

Serie

Page 21: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

21

Årsku

rs 6-9

THE FATE OF THE WILLOW QUEENFörfattare: Beth Bracken och Kay Fraser Illustratör: Odessa SawyerBest.nr. 978-14-06285-76-5

Lättlästnivå 4 100 sidor Mjuk pärmPris: 99 kr

THE TWO MOTHERSFörfattare: Beth Bracken och Kay FraserIllustratör: Odessa SawyerBest.nr. 978-14-06285-74-1

Lättlästnivå 4100 sidorMjuk pärmPris: 99 kr

A MURDER OF CROWSFörfattare: Beth Bracken och Kay FraserIllustratör: Odessa SawyerBest.nr. 978-14-06285-75-8

Lättlästnivå 4100 sidorMjuk pärmPris: 99 kr

THE FATE OF THE WILLOW QUEEN Del 8

Soli försöker rädda livet på Lucy. Men har hon den kraft som behövs?

THE TWO MOTHERS Del 7

Soli och Lucy är omgivna av hot och faror. De måste finna orsaken till Lucys sjukdom.

A MURDER OF CROWS Del 6

Både Lucy och Calandra har blivit sjuka. Soli är den enda som kan hjälpa dem.

THE WILLOW QUEEN’S GATEFörfattare: Beth Bracken och Kay FraserIllustratör: Odessa SawyerBest.nr. 978-14-06247-32-9Lättlästnivå 4, 100 sidor, mjuk pärmPris: 99 kr

Boken finns även på svenska:KRONAN I SVARTA SJÖNBest.nr. 978-91-87221-93-4Lättlästnivå 4, Lix 15 100 sidor, hård pärmPris: 109 kr

THE WILLOW QUEEN’S GATE Del 4

Soli letar efter kronan för att rädda Lucy. Samtidigt upptäcker hon nya saker om sitt liv och sin mamma. Och Lucy träffar en mystisk främling. Inget är sig likt längre.

AT THE EDGE OF THE WOODSFörfattare: Beth Bracken och Kay FraserIllustratör: Odessa SawyerBest.nr. 978-14-06285-73-4Lättlästnivå 4, 100 sidor, mjuk pärmPris: 99 kr

AT THE EDGE OF THE WOODS Del 5

Nu när Soli vet sin riktiga identitet, som drottning, måste hon återvända hem och säga farväl.

Page 22: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

22

Års

kurs

6-9

HOCKEY MELTDOWNFörfattare: Chris KreieIllustratör: Sean TiffanyBest. nr. 978-14-34234-26-1

Lättlästnivå 472 sidorMjuk pärmPris: 99 kr

HORSEBACK HURDLESFörfattare: Emma Carlson BerneIllustratör: Katie WoodBest. nr. 978-14-34239-05-1

Lättlästnivå 472 sidorMjuk pärmPris: 99 kr

HOCKEY MELTDOWNI flera månader har Dylan sett fram emot vinterns stora hockeyturnering. Han känner på sig att just den här vintern kommer hans lag att vinna. Så plötsligt blir han skadad och måste sitta på bänken. Hans besvikelse är enorm. Men kanske kan han tillhöra laget och ha roligt även om han sitter på bänken?

HORSEBACK HURDLESMia är ny i stallet och har alltså precis börjat hjälpa till på Rockys ridskola. Men hon trivs inte. Diamond är också ny i stallet, fast han är en häst. Inte heller han hittar riktigt sin plats i den nya miljön. Ska de kunna finna sig till rätta tillsammans?

En helt ny serie om sport!

Det här är helt nya lättlästa böcker på engelska för barn och unga som handlar om sport. Båda böckerna har ett fint slut. De är

spännande att läsa och innebär en något större läsutmaning för de yngre läsarna.

Serie

Page 23: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

23

Årsku

rs 6-9

THE LAST BUSFörfattare: Mirjam EppingaBest.nr. 978-17-83224-25-8

Lättlästnivå 244 sidorMjuk pärmPris: 99 kr

BUTTERFLYFörfattare: Johan van CaeneghemBest.nr. 978-17-83224-24-1

Lättlästnivå 252 sidorMjuk pärmPris: 99 kr

BUTTERFLYEmily tar lektioner i klassisk balett. I hemlighet tränar hon också boxning. Emily är duktig tack vare sin förmåga att röra sig snabbt och smidigt. Plötsligt har hon glädje och nytta av dansen. Men vad säger hennes föräldrar? Boxning, det är inget för en tjej!

THE LAST BUSDaniel har varit ute med sitt fotbollslag och firat. Han måste ta sista bussen hem. Han hinner, men somnar på bussen och vaknar i bussgaraget. Hur ska han nu komma hem? Han får lift av en bilförare, men är det så klokt?

Lättlästa bildromaner i

cool designFör de elever som kämpar med sin läsning, kan engelska böcker förefalla svåra att ta till sig. De här böckerna ingår i en serie mycket

lättlästa moderna bildromaner i fräck design med ämnen som är relevanta för tonåringar,

men på en språklig nivå som motsvarar nybörjarengelskan i mellanstadiet.

Varje bok följer en huvudperson som ställs inför ett viktigt, eller till

och med livsavgörande, beslut.

Serie

Page 24: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

24

Års

kurs

6-9

RESISTANCE FIGHTER - THE STORY OF A SECRET WARFörfattare: Dee PhillipsBest.nr. 978-17-83225-15-6

Lättlästnivå 248 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

A DREAM OF AMERICA- THE STORY OF AN IMMIGRANTFörfattare: Dee PhillipsBest.nr. 978-17-83225-16-3

Lättlästnivå 248 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

A DREAM OF AMERICA - THE STORY OF AN IMMIGRANTJag har lämnat det fattiga livet i Polen och är på väg till Amerika. Jag har bara lite pengar och kan ingen engelska. Väntar mig ett bättre liv när jag kommer fram?

RESISTANCE FIGHTER - THE STORY OF A SECRET WARJag var kurir i motståndsrörelsen. Hämtade och lämnade hemliga meddelanden. Överallt fanns tyska soldater. Varje dag riskerade jag livet.

Historiska bildromaner

Det här är en serie historiska bildromaner skrivna i jag-form. Det gör att böckerna är spännande och dramatiska, och samtidigt lärorika. Bilderna är i mustiga färger, och

texten är på maximalt 500 ord.I böckerna, som är inbundna i mjuka

pärmar, finns en kort faktadel.

Serie

Gratis arbetsmaterial!Längst bak i varje bok

finns ett riktigt bra arbetsmaterial att jobba vidare med.

Page 25: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

25

Årsku

rs 6-9

RUNAWAY – THE STORY OF A SLAVEFörfattare: Dee PhillipsBest.nr. 978-17-83220-08-3

Lättlästnivå 248 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

TITANIC – THE STORY OF A DISASTERFörfattare: Dee PhillipsBest.nr. 978-17-83220-10-6

Lättlästnivå 248 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

GLADIATOR – THE STORY OF A FIGHTERFörfattare: Dee PhillipsBest.nr. 978-17-83220-09-0

Lättlästnivå 248 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

HOLOCAUST – THE STORY OF A SURVIVORFörfattare: Dee PhillipsBest.nr. 978-17-83220-07-6

Lättlästnivå 248 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

HOLOCAUST – THE STORY OF A SURVIVORDe tog mina kläder och rakade mitt huvud. Jag fick intatuerat ett nummer på armen. I deras ögon var jag inte längre en människa.

GLADIATOR – THE STORY OF A FIGHTERJag väntar långt nere under arenan. Snart är det min tur att kämpa. Jag är gladiator nu. Jag måste döda eller dödas.

TITANIC – THE STORY OF A DISASTERFartyget sjunker. Jag vill inte dö här i det iskalla vattnet. När kommer hjälpen? Vem kommer att rädda oss?

RUNAWAY – THE STORY OF A SLAVEJag föddes som slav. Hela min familj tillhör en slavägare. Men i natt ska jag rymma och jag kommer aldrig tillbaka.

Page 26: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

26

Års

kurs

6-9

EJECT, EJECT, EJECTFörfattare: Dee PhillipsBest.nr. 978-02-37541-96-5 Lättlästnivå 2, 48 sidor, mjuk pärmPris: 89 kr

Boken finns även på svenska:VI STÖRTARBest.nr. 978-91-86447-77-9Lättlästnivå 1, Lix 17, 48 sidorHård pärmPris: 99 kr

GRINDFörfattare: Dee PhillipsBest.nr. 978-02-37539-57-3 Lättlästnivå 2, 48 sidor, mjuk pärmPris: 89 kr

Boken finns även på svenska:FÖRSÖK IGENBest.nr. 978-91-86447-11-3Lättlästnivå 1, Lix 12, 48 sidorHård pärmPris: 99 kr

EJECT, EJECT, EJECTVi var ute på ett uppdrag, Johan och jag. Allt gick bra. Men plötsligt såg vi en missil. Den kom rakt mot oss. En värmestyrd missil! Någon attackerade oss och vi störtade. Vi måste komma ur planet!

GRINDSophie är duktig på skateboard. Det är hennes stora intresse. Men det är ont om bra ramper dit hon flyttat. Det är verkligen trist, tills en kille dyker upp och lär henne nya trick. Men vem är han …

Hög relevans med ett enkelt språkHäftiga vardagsberättelser i fräck serieroman-form. De är skrivna i jagform och beskriver verkliga händelser. Språket är enkelt och modernt. Varje bok följer en huvudperson som står inför ett allvarligt eller livsviktigt val. Serien är för ungdomar från 12 år med en läsålder på

6-8 år. Illustrationerna är som grafiska collage. Serien är framtagen för att ge äldre läsare möjlighet att på ett enkelt språk läsa sofistikerade berättelser om viktiga ämnen. De är oerhört spännande och lättillgängliga vilket uppmuntrar till fortsatt läsning även för de mest läsovana.

Serie

Gratis arbetsmaterial

längst bak i de här två böckerna.

mess.She flicks her hair while she talks. It

makes her look like a model and boys loveit. I tried to flick mine once, too. Mumthought I had nits.

‘You’re not listening, Cassie!’ says Claire.‘They’ve grounded me for two weeks!’

‘But didn’t they say you had to be in byeleven?’ I ask.

‘Whose side are you on?’ Claire snaps.‘You know I had to go to Nick’s gig.’ (Nickis her older brother. I fancy him rotten, but Iwouldn’t ever admit it. Even under torture.)

‘Was it good?’ I ask.‘Brilliant. There was this fit bloke there – ’I knew it. I bet she snogged him.The school bell rings. We pick up our

bags.‘Oh, by the way, did you know Louise is

having a party?’ says Claire.

8

15 Tears of a Friend_Layout 1 12/07/2013 17:36 Page 8

Suddenly I feel very excited. ‘Really?When?’

‘Next Thursday.’‘Thursday?’ I am surprised. ‘Who has a

party on a school night?’Claire shrugs. ‘I dunno. It’s a sort of well

done party for her sister.’‘What for?’‘She passed her driving test at last.’We grin at each other. We don’t like

Louise’s sister. We found it very funny whenshe failed three times. Ha ha ha!

‘But will your parents let you go?’ I ask.‘Who cares? I’m going anyway. I’m fed

up with being treated like a child. Can’twait ’til I’m sixteen.’

‘Me too.’‘They won’t be able to boss me around

then.’By this time we are sitting down in class.

9

15 Tears of a Friend_Layout 1 12/07/2013 17:36 Page 9

TEARS OF A FRIENDClaire och Cassie är bästa vänner. Cassie tror inte att något kan förstöra deras vänskap. Men så en dag händer det något som äventyrar deras starka band. När de går på fest händer det något mellan Claire och en kille vilket får Cassie att tro att hon har förlorat sin bästa vän för gott. Är det så?

TEARS OF A FRIENDFörfattare: Jo CotterillBest.nr. 978-17-81272-07-7Lättlästnivå 464 sidorMjuk pärmPris: 99 kr

Page 27: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

27

Årsku

rs 6-9

SECRETLY IN LOVEFörfattare: Johan van CaeneghemBest.nr. 978-17-83224-68-5

Lättlästnivå 248 sidorMjuk pärmPris: 99 kr

ON MY WAYFörfattare: Mirjam EppingaBest.nr. 978-17-83224-28-9

Lättlästnivå 248 sidorMjuk pärmPris: 99 kr

ALONE WITH HERFörfattare: Mirjam EppingaBest.nr. 978-17-83224-27-2

Lättlästnivå 248 sidorMjuk pärmPris: 99 kr

ALONE WITH HERTom är galet kär i Emma och tycker att hon är den snyggaste tjejen han har sett. Men hur ska han få henne att förstå det? Han skickar ett sms till henne och frågar om hon vill gå på bio. Men av misstag råkar han skicka smset till hennes kompis istället. Kompisen får för sig att Tom snarare är kär i henne än i Emma. Ska Tom klara av att reda ut den här röran?

ON MY WAYDavey älskar bilar och vill inget hellre än att bli mekaniker. Han vill även börja ta körlektioner men har inte råd. Därför letar han efter ett deltidsjobb. Men alla nya jobb han börjar på får han sparken ifrån. Så får han syn på en annons – en motorcykelaffär söker extrapersonal. Är detta det första jobbet han klarar av?

SECRETLY IN LOVEMeryl har alltid haft ett gott öga till Roy - ända sedan de gick i skolan tillsammans. Men Roy har alltid haft flickvän så Meryl har aldrig uttryckt sina känslor för honom. Så plötsligt börjar Roy jobba på cirkusen där Meryl jobbar. Har båda varit hemligt förälskade i varandra?

Om kärlek och vardag

De här böckerna ingår i en serie mycket lättlästa moderna bildromaner i fräck

design med ämnen som är relevanta för tonåringar, men på en språklig nivå som motsvarar nybörjarengelskan i mellan-

stadiet. De är designade på ett tilltalande sätt för att uppmuntra till vidare läsning.

Varje bok följer en huvudperson som ställs inför ett viktigt, eller till och med livs-

avgörande, beslut.

Serie

Page 28: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

28

Års

kurs

6-9

ASTEROID ATTACKFörfattare: Sue GravesIllustratörer: Rob Lenihan och Paul LoudonBest.nr. 978-18-46804-94-6

Lättlästnivå 444 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

ROBOT INVASIONFörfattare: Sue GravesIllustratörer: Rob Lenihan och Paul LoudonBest.nr. 978-18-46804-93-9

Lättlästnivå 444 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

MIDNIGHT MANSIONFörfattare: Sue GravesIllustratörer: Lon Chan och Paul LoudonBest.nr. 978-08-57696-11-3

Lättlästnivå 444 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

DEADLY OCEANFörfattare: Sue GravesIllustratörer: Rob Lenihan och Paul LoudonBest.nr. 978-18-46804-92-2

Lättlästnivå 444 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

ASTEROID ATTACKDe tre ungdomarna har skapat ett spel i rymdmiljö. Plötsligt är en gigantisk asteroid på väg mot dem.

Ska de förhindra en kollision med jorden innan spelet är slut?

ROBOT INVASIONEn hel armé av ondsinta robotar tar sig ombord på ett rymdskepp. Gänget måste hindra armén från att invadera jorden.

Hinner de innan Game Over?

MIDNIGHT MANSIONGänget tar sig in i ett spökhus. De har special-utrustning som gör att de kan se i mörkret. Huset är hemsökt och skräcken sprider sig.

När de försöker fly vill spökena inte släppa ut dem.

DEADLY OCEANGänget surfar i tropisk värme. Härligt, tills den tsunamiliknande vågen når dem. Två killar räddar sig vid ett träd, men tjejen Sima är borta.

Hinner de rädda henne innan de måste lämna spelet?

När dataspels-världen blir verklighet

Dangerous Games är en spännande tonårs-serie i dataspelsmiljö. Tre spelutvecklare som är en bit över tjugo testar sina actionladdade

dataspel genom att själva bli delaktiga i spelen. De skapar virtuella världar fyllda med spänning och utmaningar. Samtidigt som de

är vanliga ungdomar som går ut och fikar och träffar kompisar. Perfekt för att uppmuntra

unga datorälskare att läsa annat än hemsidor och statusuppdateringar på facebook.

Tydliga och starka illustrationer med serieinslag i en ganska vuxen stil.

Serie

Page 29: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

29

Årsku

rs 6-9

MONSTER HUNTERFörfattare: Michael DahlBest.nr. 978-14-34242-56-3Lättlästnivå 3, 72 sidor, mjuk pärmPris: 99 kr

THE DRAGON WITH THE GIRL TATTOOFörfattare: Michael DahlBest.nr. 978-14-34242-57-0Lättlästnivå 3, 72 sidor, mjuk pärmPris: 99 kr

DUEL OF DRAGONSFörfattare: Michael DahlBest.nr. 978-14-34242-54-9Lättlästnivå 3, 72 sidorMjuk pärmPris: 99 kr

Boken finns även på svenska:DRAKDUELLENBest.nr. 978-91-75671-85-7Lättlästnivå 3, Lix 19, 76 sidorPris: 109 kr

DUEL OF DRAGONSSams föräldrar upptäckte att Sam var drake. De höll honom fängslad. Flera år efter att han rymt återvänder han till sitt gamla fängelse. Där möter han en grupp ungdomar som söker en ledare.

Sam kände på sin arm. Där hade han

ett födelsemärke. Det var format som

en drake.

Han kände genom jackärmen att

märket var varmt, det glödde.

Det hände varje gång som draken inom

honom började växa.

11

Kamp mellan ont och gott

Det här är både lättläst och spännande med snygga färgillustrationer. DragonBorn är en

serie fristående böcker på temat drakar. Men alla drakar är inte onda. Serien handlar om en grupp ungdomar som är födda med drakblod i sig. De måste välja, antingen att

dölja att de är drakar, eller förvandlas …

I slutet av varje bok finns det information om författaren och illustratören, samt ett

riktigt användbart arbetsmaterial. Sidorna är luftigt layoutade, på vackert papper.

Illustrationerna av Luigi Aime är färgstarka och väcker verkligen lust att läsa.

Serie

FANGS IN THE MIRRORFörfattare: Michael DahlBest.nr. 978-14-34242-55-6Lättlästnivå 3, 72 sidor, mjuk pärmPris: 99 kr

Boken finns även på svenska:DRAKEN I SPEGELNBest.nr. 978-91-75672-61-8Lättlästnivå 3, Lix 19, 76 sidorPris: 109 kr

FANGS IN THE MIRRORErik drömmer mardrömmar, om drakar. När han vaknar en morgon och ser sig i spegeln ser han ett ansikte han känner igen från sina drömmar. En drake.

MONSTER HUNTERTokyo är i upploppsstämning. Det finns drakar i stan. Ren, själv drake men av den snälla sorten, tar sitt kompisgäng till hjälp för att gå på drakjakt.

THE DRAGON WITH THE GIRL TATTOODet kommer en ny elev till skolan, med en tatuering som föreställer en tjej. Väldigt lik Lizzie, en av ungdomarna i gänget. Hur hänger det ihop? Är Lizzie i fara?

De svenska versionerna

har hård pärm.

Page 30: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

30

Års

kurs

6-9

DEXTER V MERTONFörfattare: Paul BlumIllustratör: Chris KingBest.nr. 978-18-46804-60-1

Lättlästnivå 148 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

NIGHT OF THE CRASHFörfattare: Paul BlumIllustratör: Chris KingBest.nr. 978-18-46804-59-5

Lättlästnivå 148 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

LOSS OF NERVEFörfattare: Paul BlumIllustratör: Chris KingBest.nr. 978-18-46804-58-8

Lättlästnivå 148 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

DEXTER V MERTONFienden är i gång igen. Firman är rädd för att det ska ske en attack. Kan Matt och Dexter lita på de som de mötte i skogen? Eller är de på väg in i en fälla?

NIGHT OF THE CRASHÅr 2011 kraschlandade rymdskepp på jorden. Nu är jorden mörk och kall. Många människor har försvunnit. Alla har sin historia om just den natten. Och alla är i fara.

LOSS OF NERVEMatt hittar en Fiende och vet att han måste stoppa honom. Det är ju hans jobb. Men han kan inte göra det. Vem kan Matt lita på om han inte kan lita på sig själv? Har Matt blivit rädd?

Paketpris:

ALLA BÖCKERNA I SERIENBest.nr. 978-91-88037-80-0Pris: 599 kr (Ord.pris 712 kr)

Lätt sci-fiSerien Shadows är en riktigt lättläst science

fiction-serie som vänder sig till de äldre läsarna, från 13 år och uppåt. Den känns ofta

mer som en film än en bok. Trots den lättlästa nivån ser böckerna inte barnsliga ut. Omslagen

känns vuxna och även innehållet är anpassat för äldre läsare, vilket gör serien utmärkt för

ungdomar som kämpar med sin läsning. Spänningen i böckerna får även motvilliga

läsare att vilja läsa mer. När man har läst en bok, läser man gärna en till, och sedan en till …

Varje bok har en avslutad handling och böckerna kan läsas i vilken ordning som helst.

Serie

Page 31: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

31

Årsku

rs 6-9

CITY EYEFörfattare: Paul BlumIllustratör: Chris KingBest.nr. 978-18-46804-57-1

Lättlästnivå 148 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

THE ENEMY INSIDEFörfattare: Paul BlumIllustratör: Chris KingBest.nr. 978-18-46804-55-7

Lättlästnivå 148 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

UNDER FIREFörfattare: Paul BlumIllustratör: Chris KingBest.nr. 978-18-46804-56-4

Lättlästnivå 148 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

FACE IN THE CROWDFörfattare: Paul BlumIllustratör: Chris KingBest.nr. 978-18-46804-53-3

Lättlästnivå 148 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

FACE IN THE CROWDMatt får syn på sin försvunna flickvän på en gata. Han följer efter henne till ett hus fyllt av okända kvinnor. Men är det verkligen Jane? Har han äntligen hittat henne?

ROUTE 6Författare: Paul BlumIllustratör: Chris KingBest.nr. 978-18-46804-54-0

Lättlästnivå 148 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

ROUTE 6Matts försvunna flickvän Jane har lämnat ett meddelande till honom: Han måste leta upp Väg 6. Men vad är Väg 6? Och var finns den? Ska Matt någonsin hitta Jane?

CITY EYEFienden planerar att anfalla pariserhjulet i London - City Eye. Alla som är ombord kommer att dö. Kan Matt ta sig dit först? Eller kommer Fienden att vinna igen?

THE ENEMY INSIDEDet finns en spion i Firman. Det betyder att Fienden har lyckats ta sig in. Matt och Dexter måste hitta spionen. Frågan är om någon av dem kommer att göra ett stort misstag?

UNDER FIREHimlen är grå och det snöar. Allting är tyst. Och allting är mörkt. Helt plötsligt träffar Matt på en flicka. Vem är hon? Och vad vill hon?

Page 32: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

32

Års

kurs

6-9

THE SERPENTFörfattare: Josefine OttesenIllustratör: Pernille H. JensenBest.nr. 978-87-73699-45-4

Lättlästnivå 448 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

Fysisk bok + Ljudbok:THE SACRIFICE TO THE DRAGONFörfattare: Josefine OttesenIllustratör: Niels BachBest.nr. 978-91-75673-42-4

Lättlästnivå 448 sidorMjuk pärmPris: 200 kr

THE SERPENT Prinsessan Alvilda och hennes kammarjungfru Gro är inlåsta i ett torn. De övervakas av en skräckinjagande orm, som hindrar Alvildas friare att ta sig in till henne. Så en dag dyker prinsen Alf upp. Han kämpar för sin prinsessa och får slutligen Alvildas kärlek. Men någon har gillrat en fälla för de älskande två och Alvilda måste fly. Hur ska det sluta?

THE SACRIFICE TO THE DRAGON Varje vår kräver draken ett offer, en ung man. När månen är full kommer draken till byn för att hämta ynglingen. Om det inte finns någon där, straffas byn av drakens fruktansvärda eld. Den enda som kan freda byn från draken är Drakherren. Nu är det vår, och draken kommer ...

Can Girls Fight?After Runa has gone, Alvilda looks out the window again. Sven and Halvar are now fighting with swords.Their sword master yells so loud that the two girls can hear everything he says.Alvilda jumps up and grabs a broom. She follows the orders given to her brothers. Sif laughs and grabs a poker. The two girls practice as long as the boys.

8

They are dripping with sweat when they finally sit down. “We could run away,” says Sif. Perhaps we could become warriors.”

Alvilda shakes her head. “We’d never survive. You have to train for many years to become a Shield -maiden.”

“Imagine if we were like those women who serve Queen Rusla,” says Sif. She stares for a moment and sighs.

Alvilda nudges her; “You’re a dreamer, Sif. Rusla isn’t real. It’s just a story.”

9

Boken säljs i paket fysisk bok + ljudbok.

JET SCREAMFörfattare: Pete GuppyBest.nr. 978-18-46806-02-5

Lättlästnivå 470 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

JET SCREAMDen här boken påminner om tv-serien Lost och handlar om Ben och Jane som är de enda som överlever när ett plan krashar. Hur ska de klara sig? Det är stora ämnen som behandlas på de sjuttio sidorna i boken. Varför överlevde Ben och Jane? Hur långt är man beredd att gå för att överleva?

SIX HOURSFörfattare: Pete JohnsonIllustratör: Jen CollinsBest.nr. 978-17-81123-63-8

Lättlästnivå 474 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

SIX HOURSAlla unga borde få lov att ta sex timmars ledigt ... Och bara chilla! Det tycker i alla fall Lara. Dominic, däremot, han gör aldrig några fel och är en riktig mönsterelev. Men Lara övertalar honom att skolka. Sex timmar av total frihet ligger framför dem. Det är sex timmar de sent ska glömma! Det här är en riktig feel good-bok som verkligen får en att skratta. Rekommenderas till alla, såväl yngre som lite äldre läsare!

Page 33: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

33

Då ska du besöka www.viljaforlag.se – Vilja förlags hemsida. Vilja förlag ger också ut lättlästa böcker på svenska för unga vuxna och vuxna.

Gå in på Vilja förlags hemsida och beställ Viljas nya katalog helt kostnadsfritt. Om du har en kollega som är intresserad av lättläst för äldre går det bra att skicka katalogen direkt till din kollega.

På Vilja förlags hemsida finns förutom alla Viljas böcker för unga vuxna och vuxna dessutom arbetsmaterial till alla böcker, lättläst på engelska, författar-porträtt och mycket mer.

Letar du efter lättläst på svenskaför unga vuxna och vuxna?

VILJA FÖRLAG – EN DEL AV NYPON FÖRLAG

unga vuxna &

Lättläst förvuxna

Ett magasin från Vilja förlagHösten 2015

ARKAN ASAADSSTJÄRNLÖSANÄTTER– NU SOM LÄTTLÄST

SÅ KAN DU JOBBAMED LÄTTLÄST I UNDERVISNINGEN

På vår facebooksida delar vi länkar, nyheter och tips om lättläst.

På vårt instagramkonto kan du följa Vilja förlag ”bakom kulisserna”.

På Twitter ställer vi frågor, delar artiklar och svarar gärna på frågor om lättläst.

www.facebook.com/viljaforlagwww.instagram.com/viljaforlag www.twitter.com/viljaforlag

Page 34: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

34

Års

kurs

6-9

ADOPTEDFörfattare: Kirsten AhlburgBest.nr. 978-87-76078-27-0

Lättlästnivå 236 sidorMjuk pärmPris: 79 kr

SKI TOURFörfattare: Kirsten AhlburgBest.nr. 978-87-76078-26-3

Lättlästnivå 232 sidorMjuk pärmPris: 79 kr

A HEROFörfattare: Kirsten AhlburgBest.nr. 978-87-76077-14-3

Lättlästnivå 236 sidorMjuk pärmPris: 79 kr

ADOPTEDAnne och Peter har adopterat en flicka från Korea. Då hette hon Mi och bodde på ett barnhem. Nu trivs hon med sitt nya liv och sitt namn Alice. Men så börjar hon fundera över sitt ursprung och slutar kalla sina adoptivföräldrar för mamma och pappa. En bilolycka ändrar allt och väcker stora känslor.

SKI TOURLily och Oliver ska på skidresa med klassen. De har samlat in pengar till resan. Nu ska de äntligen ge sig iväg. Lily är förväntansfull. Hon har varit kompis med Oliver länge, men nu har hon blivit förälskad i honom. På fjället kommer de ifrån sin grupp och åker vilse. Plötsligt har skidresan blivit ett riktigt äventyr.

A HEROMia älskar söndagar, då kan hon vara tillsammans med sin häst hur länge som helst. I dag ska hon rida en tur i det fina solskenet. Hon rider ut i skogen. Plötsligt hör hon ett ljud. Är det kanske en katt? Eller ...? Det låter nästan som om någon gråter. Då får hon syn på en låda. Ljudet kommer därifrån. Mia är rädd, men öppnar lådan. Där ligger ett litet barn!

Lättläst från 13 år

Det kan vara svårt att hitta lättlästa, korta ungdomsromaner på engelska. Särskilt om

man också vill ha ett lockande innehåll som får eleverna att läsa mer än en bok.

Vi har samlat ett antal böcker, vissa med illustrationer, andra utan.

Serie

Page 35: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

HELPFörfattare: Kirsten AhlburgBest.nr. 978-87-76076-32-0

Lättlästnivå 236 sidorMjuk pärmPris: 79 kr

SOFIA’S GOT TALENTFörfattare: Kirsten AhlburgBest.nr. 978-87-76076-31-3

Lättlästnivå 230 sidorMjuk pärmPris: 79 kr

HELP START EXTENDEDGRUNDPAKETUpphovsman: Malin HolmbergBest.nr. 978-91-87727-47-4

Målgrupp: åk 5 och uppåtPris: 3 300 kr

HELPTom och Peter är båda duktiga simmare. Vid en simträning får Peter öva livräddning med Joan, lagets snyggaste tjej. Vilken tur! De ska hoppa från 5-meters-svikten. Tom hoppar, och sedan är det Peters tur. Han tittar ner. Det är långt! Hans knän börjar darra. Han måste hoppa - och klarar det perfekt! Nästa dag är Tom och Peter på stranden. De solar och badar. Långt där ute i vattnet får de se en tjej. Det liknar Joan, och hon ropar på dem. Men något verkar fel …

SOFIA’S GOT TALENTSofia älskar att sjunga. Hon anmäler sig till en talangtävling i teve. Detta är kanske hennes stora chans! Nu är det hennes tur. Sofia har sin gitarr, hon kan texten och hennes kläder är helt rätt. Hon går upp på scenen. Det är mycket folk i publiken. De tittar på henne och de klappar. Framför henne sitter de tre domarna. Nu gäller det!

Årsku

rs 6-9

Utökat material!HELP Start extended Grundpaket är den nya utvidgade versionen av HELP Start. Nu innehåller materialet även Träningsprogram i form av webbapplikationer.

Då elever med dyslexi ofta får stora problem med skriven engelska behövs den speciella pedagogiken i HELP Start. Den utgår från modern dyslexiforskning och tar hänsyn till det som brukar bli svårt för svensktalande elever med dyslexi i mötet med engelskan.I HELP Start arbetar man grundligt med kopplingen mellan bokstäver och ljud enligt det engelska systemet.

Läromedlet har en tydlig lektionsplan, använ-der multisensoriska tekniker och innehåller varierade övningar i böcker och datorprogram.Det är laborativt och roligt, ger utrymme för elevens kreativitet och nyfikenhet samt ger möjlighet till överinlärning.

HELP Start kan användas i specialundervis-ning från år 5 upp till vuxenundervisning.

HELP Start extended Grundpaket innehåller:K Text och arbetsböcker för en elev

(6+6 böcker)K Låda med tavelkortK LärarhandledningK 24 instruktionsfilmerK Kopieringsunderlag (mallar, facit, ordlistor,

kompletterande handledningsmaterial)K Träningsprogramen Träna stavning/Säker

på ljuden/Spell Start (webbapplikationer)

35

Page 36: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

36

Års

kurs

6-9

BADFörfattare: Helen ChapmanBest.nr. 978-18-46809-74-3

Lättlästnivå 3 48 sidorMjuk pärmPris: 79 kr

FAMEFörfattare: Helen ChapmanBest.nr. 978-18-46809-80-4

Lättlästnivå 3 48 sidorMjuk pärmPris: 79 kr

BADAll Star High ska på läger, och Zeke och Becca vill följa med. För att tjäna ihop pengar till lägret, så spelar och dansar de på gatorna. Men något från Zekes förflutna kommer ikapp honom, och det visar sig bli farligt för Becca.

FAMEEtt produktionsbolag ska spela in en stor talangtävling, som ska sändas i teve. Zeke och Aaron tycker det ska bli jätteroligt, och övar inför tävlingen. Men allt går på tok. Är det någon som försöker stoppa dem från att vara med?

”Idol” i bokformBöckerna om All Star High handlar om den häftigaste skolan i England. Den som vill bli elev där måste gå på auditions för att ha en

chans att komma in. Här går både killar och tjejer som alla är starka individer. Det är en

skola för alla som drömmer om att bli artister.

Böckerna är skrivna på ett rappt språk, med mycket dialog och en spänning som upp-muntrar till fortsatt läsning. Förklarande engelsk ordlista, samt frågor och svar till

eleven, finns sist i böckerna.

Serie

Page 37: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

37

Årsku

rs 6-9

CRIMINALFörfattare: Helen ChapmanBest.nr. 978-18-46809-79-8

Lättlästnivå 348 sidorMjuk pärmPris: 79 kr

FIGHTFörfattare: Helen ChapmanBest.nr. 978-18-46809-77-4

Lättlästnivå 348 sidorMjuk pärmPris: 79 kr

SUPERSTARFörfattare: Helen ChapmanBest.nr. 978-18-46809-75-0

Lättlästnivå 348 sidorMjuk pärmPris: 79 kr

HELP!Författare: Helen ChapmanBest.nr. 978-18-48609-72-9

Lättlästnivå 348 sidorMjuk pärmPris: 79 kr

CRIMINALNågon stjäl på skolan. Kameror, DVD-spelare … Plötsligt försvinner en massa saker. Zeke blir misstänkt för stölderna. Kan Jacky stoppa rektorn från att stänga av Zeke från skolan?

FIGHTAaron gillar kampsport. Claire älskar balett. Hon tycker att Aaron är barnslig med sin kampsport. Så kommer det en känd danslärare till skolan. Han tycker att Aaron och Claire ska uppträda tillsammans. Men hur ska det gå till?

SUPERSTARNatalies nyinspelade musikvideo blir en riktig hit – över bara en natt. Samtidigt behöver hennes vänner på skolan oväntad hjälp. Kommer hon att hjälpa dem eller har hon fullt upp med sig själv och med att bli en superstjärna?

HELP!Toms gitarrist lämnar bandet precis före en viktig tävling. Den enda som kan rädda Toms band är Jacky. Men Jacky har redan andra planer, hon ska ställa upp i en helt annan tävling samma dag. Antingen sviker hon sin vän eller så sviker hon sig själv. Vilken tävling ska hon egentligen välja?

Page 38: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

38

Års

kurs

6-9

END GAMEFörfattare: Paul BlumIllustratör: Chris KingBest.nr. 978-08-57696-04-5

Lättlästnivå 348 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

FACE LIFTFörfattare: Paul BlumIllustratör: Chris KingBest.nr. 978-08-57696-01-4

Lättlästnivå 348 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

VAMPIRE HATERSFörfattare: Paul BlumIllustratör: Chris KingBest.nr. 978-08-57696-02-1

Lättlästnivå 348 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

END GAMESkräcken sprider sig i Brightons mörkare värld. Varje natt försvinner en vampyr, och kriget är nära.När John och Rose hittar ett spår och behöver hjälp, går vampyrer och varulvar samman för att hjälpa dem.

FACE LIFTEn plastikläkares fru, syster och dotter blir alla mördade av en maskerad man. John och Rose jobbar med fallet, och en fruktansvärd katt-och-råtta-lek väntar dem. Det visar sig att läkaren har en missnöjd patient ...

VAMPIRE HATERSDet är Halloween, men inte alla är på festhumör. En förrymd fånge som hatar vampyrer återvänder till Brighton. Han ska utkräva hämnd. Vem blir nästa offer för denna vampyr-hatare?

Populär serie om vänskap,

kärlek och magiDet här är en lättläst serie med vackra

illustrationer som fungerar bra för tonåringar och unga vuxna. Kärlek, spänning och vänskap

är några av huvudingredienserna. Och så givetvis en del om vampyrer och andra

mystiska skepnader.

Serien handlar om John Logan, en framgångs-rik författare som samlar fakta till sin andra bok om vampyrer. Han anser att vampyrer,

spöken och varulvar inte finns på riktigt. Men snart kommer han att ändra sin åsikt.

Serie

Page 39: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

39

Lättläst engelskt för unga

vuxna och vuxna

Page 40: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

40

un

ga v

uxn

a &

vu

xna

BLOBFörfattare: Frieda WishinskyBest.nr. 978-15-54691-81-4

Lättlästnivå 498 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

BIG GUYFörfattare: Robin StevensonBest.nr. 978-15-51439-10-5

Lättlästnivå 4106 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

BLOB”Jag såg Eve på stan i somras”, säger Zoe. ”Hon har blivit så tjock! Som en stor fettklump.” Jag får ont i magen när jag hör Zoe. Jag vill bara springa därifrån, men står kvar alldeles stilla. Eve har börjat i en ny skola. Hon har gått upp i vikt under sommarlovet och hennes bästa kompisar undviker henne. Dessutom blir hon mobbad av en tjej i klassen.

BIG GUYDerek är kär. Han har lärt känna Ethan på nätet. Det är bara ett litet problem: Derek har inte varit helt ärlig. Han har lagt upp ett gammalt foto från innan han blev deppig och gick upp 40 kg. Dereks vän Aaliyah får honom att inse att han måste berätta sanningen för Ethan. Men hur kommer Ethan att reagera?

Spännande om vardagen

Ibland känns det hopplöst svårt att hitta en bok som fungerar för unga vuxna som

ogärna läser. Då är den här serien perfekt. Det är goda berättelser om olika ämnen som får läsaren att sätta sig in i andra människors liv och kultur. Hela tiden med en spännande

ådra som hjälper läsaren genom boken.

Till varje titel finns det ett arbetsmaterial som går att ladda ner gratis på vår hemsida,

www.nyponforlag.se

Page 41: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

41

un

ga vuxn

a & vu

xna

STUFFEDFörfattare: Eric WaltersBest.nr. 978-15-51435-00-8

Lättlästnivå 4130 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

WAVE WARRIORFörfattare: Lesley ChoyceBest.nr. 978-15-51436-47-0

Lättlästnivå 4106 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

IN A FLASHFörfattare: Eric WaltersBest.nr. 978-15-54690-34-3

Lättlästnivå 4108 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

MASKEDFörfattare: Norah McClintockBest.nr. 978-15-54693-64-1

Lättlästnivå 4128 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

STUFFEDIan har tittat på en dokumentär om snabbmat. Nu vill han få alla att sluta äta på Frankies, en restaurangkedja med en minst sagt diskutabel meny. Kedjans advokater försöker tvinga Ian att sluta kämpa.Kan Ian, helt ensam, ge sig på en stor kedja och vinna?

IN A FLASHEtt stort kuddkrig utkämpades. Det var nog ett hundratal människor som skrek, skrattade och svingade sina kuddar. Runt om stod det människor och tittade.Plötsligt sprack en av kuddarna och miljoner små fjädrar virvlade i luften.

WAVE WARRIORJag får saltvatten i munnen när jag landar på ansiktet i vågen. Vågen drar ned mig djupt i vattnet. Jag försöker desperat komma upp till ytan.Men när jag kommer upp och öppnar ögonen ser jag min surfbräda komma flygande. Och brädan har siktat in sig på mitt huvud. Pang!

MASKEDPlötsligt kommer det in en maskerad man i affären. Jag gömmer mig snabbt bakom en hylla. Jag hör honom säga ”Detta är ett rån”. Så säger han ”Finns det andra personer i affären?”Det betyder att rånaren inte har sett mig.”Nej”, säger min pappa utan att tveka en sekund.

Page 42: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

42

un

ga v

uxn

a &

vu

xna

THE GREAT GATSBYFörfattare: F. Scott FitzgeraldBest. nr. 978-19-06230-74-6Lättlästnivå 4, 60 sidor, mjuk pärmPris: 89 kr

Boken finns även på svenska:DEN STORE GATSBYBest.nr. 978-91-75671-72-7Lättlästnivå 4, Lix 19, 110 sidorHård pärmPris: 129 kr

ALL QUIET ON THE WESTERN FRONTFörfattare: Erich Maria Remarqu eBest.nr. 978-19-06230-66-1Lättlästnivå 4, 60 sidor, mjuk pärmPris: 89 kr

Boken finns även på svenska:PÅ VÄSTFRONTEN INTET NYTTBest.nr. 978-91-87831-12-6Lättlästnivå 4, Lix 22, 92 sidorHård pärmPris: 129 kr

THE THIRTY-NINE STEPSFörfattare: John BuchanBest. nr. 978-19-06230-67-8Lättlästnivå 4, 60 sidor, mjuk pärmPris: 89 kr

Boken finns även på svenska:DE 39 STEGENBest.nr. 978-91-75671-70-3Lättlästnivå 4, Lix 24, 90 sidorHård pärmPris: 129 kr

11

Kapitel 1

Vi var nio kilometer bakom fronten. De senaste två veckorna hade vi

legat i våra skyttegravar och stirrat på fienden.

Nu var det vår tur att få några dagars vila.

Vi hade fått så mycket kött och bönor som vi ville. Nu var vi mätta och mådde bra.

Det hade funnits så mycket mat att kocken hade gett oss extra portioner.

THE GREAT GATSBYUnder en sommar dras Nick in i grannen Gatsbys virvel av fester, pengar och jazzmusik. Det lyckliga men hetsiga livet. Men vem är egentligen Gatsby? Var har han fått sin förmögenhet ifrån? Nick blir inblandad i en tragedi som utspelar sig bland lögner och en förljugen värld av lyx, pengar och kärlek.

ALL QUIET ON THE WESTERN FRONTNär Paul Bäumer och hans kamrater går med i den tyska armén har de ingen aning om vad som väntar dem. Samtidigt som deras kamratskap fördjupas eskalerar kriget. Kamraterna stupar en efter en. Dödandet och döendet tillhör krigets vardag. Kommer Paul och hans vänner att återvända till sina familjer?

THE THIRTY-NINE STEPSEn man ligger mördad i Hannays vardagsrum. Mannen efterlämnar en anteckningsbok med ett meddelande i chiffer. Det är 1914. Kriget kan börja när som helst. Och tyska spioner har fått veta allt om var den engelska flottan har sina skepp. Vad kan Hannay göra? Och vad betyder de 39 stegen?

Klassiker bearbetade till

lättläst engelskaDet här är en serie med tidlösa berättelser skrivna på ett lättläst språk. Tanken med

serien är att tillgängliggöra klassiska berättelser för fler. Ambitionen är att det

litterära värdet och originalhistoriens nerv och stämning ska finnas kvar trots att

omfånget blir mer begränsat. Kontexten och strukturen i berättelserna är bevarade.

De mustiga illustrationerna samverkar med texten och är ett stöd för läsaren.

Page 43: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

43

un

ga vuxn

a & vu

xna

SIDDHARTHA GAUTAMA – THE LIFE OF THE BUDDHAFörfattare: R.N. PillaiBest.nr. 978-19-06230-61-6

Illustratör: Aniruddha MukherjeeLättlästnivå 4, 60 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

JESUS OF NAZARETHFörfattare: Alan Moore & Gill TavnerBest.nr. 978-19-06230-24-1

Illustratör: Karen DonnellyLättlästnivå 4, 60 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

MUHAMMAD – THE LIFE OF THE PROPHETFörfattare: Ahmed Abo KnegarBest.nr. 978-19-06230-62-3

Illustratör: Mohsen Abou El AzmLättlästnivå 4, 60 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

MUHAMMAD – THE LIFE OF THE PROPHETBerättelsen om profeten Muhammad är ett försök att levandegöra Muhammads historia. Boken hjälper läsaren att förstå bakgrunden till varför Muhammad är central inom islam och så viktig för många muslimer världen över.

JESUS OF NAZARETHJesus var jude och står som symbol för framväxten av den kristna tron. Genom hans ögon skildras här de stora händelser som vi i vår tid kan läsa om i Nya Testamentet.

Det blir som en historisk dokumentär om hur kristen-domen kan ha utvecklats via Jesus.

SIDDHARTHA GAUTAMA – THE LIFE OF THE BUDDHAPrins Siddhartha ger sig ut på vandring i Indien. Vandringen visar honom hur man kommer tillrätta med allt lidande i världen. Under sitt nya namn Buddha ger han sig ut för att predika för människorna. Siddhartha Gautama sägs ha skrivit de läror som hela buddhismen grundar sig på. Här är en levande och lättillgänglig berättelse om hans liv.

Bra diskussions-underlag om

kultur och religion

Här är tre lättlästa och spännande böcker om tre världsreligioner; buddhismen, islam

och kristendomen. De handlar om den grundläggande berättelsen bakom varje religion och är skrivna på en enkel skön-

litterär engelska. Böckerna fungerar utmärkt som diskussionsunderlag i exempelvis

vuxen undervisningen men kan också med fördel läsas av yngre elever.

Page 44: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

44

un

ga v

uxn

a &

vu

xna

UNTOUCHABLEFörfattare: Philippe Pozzo Di BorgoBest.nr. 978-17-83220-05-2Lättlästnivå 4, 60 sidor, mjuk pärmPris: 89 kr

Boken finns även på svenska:EN OVÄNTAD VÄNSKAPBest.nr. 978-91-75671-68-0Lättlästnivå 4, Lix 20, 100 sidorHård pärmPris: 129 kr

THE SECOND WIFEFörfattare: Brenda ChapmanBest.nr. 978-15-54698-32-5

Lättlästnivå 4, 128 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

THE GODDAUGHTERFörfattare: Melodie CampbellBest.nr. 978-14-59801-25-7

Lättlästnivå 4, 144 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

THE SECOND WIFEPoliskommissarie Gwen Lake är nyskild och uttråkad. Livet som polis är inte alls så spännande som det framställs i filmer. Så när hon får möjlighet att träffa sin före detta mans nya fru, tar nyfikenheten överhand, och hon tackar ja. Plötsligt lever hon ett mycket farligare liv.

THE GODDAUGHTERGinas släktingar sysslar med skumma affärer som Gina ofrivilligt blir indragen i. Tillsammans med sin pojkvän Pete ställs Gina inför hemska utmaningar. En spännande bok om en ung kvinna som inte ger upp.

UNTOUCHABLE Filmen blev en succé. Här är den på lättläst engelska i bokform. Philippe är en rik och framgångsrik affärsman. Men en dag råkar han ut för en olycka som förändrar hans liv för alltid. Philippe behöver någon som kan ta hand om honom. Abdel får jobbet. Trots deras olikheter inleds en vänskap för livet.

Boken Untouchable finns även som ljudbok

inläst på engelska.

UNTOUCHABLE Fysisk bok + LjudbokBest.nr. 978-91-88037-79-4Pris: 149 kr

William Kowalski

2

I didn’t need any doings with men. It might be fun and games for a while, but when a woman spends enough time with a man, she ends up with a child. There were already enough children in the world who had no one to take care of them and nowhere to go. And there were enough women who got left high and dry. I did not want to be one of those.

So I gave up my life to help women and their kids instead. Mostly the kids. I decided a long time ago it was my mission in life to pick up where other people left off. That was my real purpose—to take care of the little ones who could not take care of themselves.

Saturday nights at the shelter were always crazy. I worked the door. When you work the door, you have to be on your toes. You never know who’s gonna come walk ing in, or who’s gonna be following them.

Just Gone

3

Sometimes a lady might show up with a black eye and a crying baby. A few minutes later the man who gave her both might walk in, demanding to see her.

I do not believe in violence. But I kept a cosh under the counter, just in case someone showed up who did. This cosh was a piece of plastic pipe about a foot and a half long. It was filled with BBs and sealed at both ends. I had the janitor of my building make it for me on the sly. Sometimes I had to use it to persuade people to see things my way. For a small woman, I could swing that thing pretty good.

One Saturday night a long time ago, a teenage girl and a little boy came in. You couldn’t tell at first if they were brother and sister or mother and son.

I remember the boy for two reasons. One is that he was covered in rat bites. They were fresh too. You tend to remember that kind of thing.

William Kowalski

2

I didn’t need any doings with men. It might be fun and games for a while, but when a woman spends enough time with a man, she ends up with a child. There were already enough children in the world who had no one to take care of them and nowhere to go. And there were enough women who got left high and dry. I did not want to be one of those.

So I gave up my life to help women and their kids instead. Mostly the kids. I decided a long time ago it was my mission in life to pick up where other people left off. That was my real purpose—to take care of the little ones who could not take care of themselves.

Saturday nights at the shelter were always crazy. I worked the door. When you work the door, you have to be on your toes. You never know who’s gonna come walk ing in, or who’s gonna be following them.

Just Gone

3

Sometimes a lady might show up with a black eye and a crying baby. A few minutes later the man who gave her both might walk in, demanding to see her.

I do not believe in violence. But I kept a cosh under the counter, just in case someone showed up who did. This cosh was a piece of plastic pipe about a foot and a half long. It was filled with BBs and sealed at both ends. I had the janitor of my building make it for me on the sly. Sometimes I had to use it to persuade people to see things my way. For a small woman, I could swing that thing pretty good.

One Saturday night a long time ago, a teenage girl and a little boy came in. You couldn’t tell at first if they were brother and sister or mother and son.

I remember the boy for two reasons. One is that he was covered in rat bites. They were fresh too. You tend to remember that kind of thing.

ANNE FRANK - HER LIFEFörfattare: Marian HoefnagelBest.nr. 978-17-83220-04-5

Lättlästnivå 4112 sidorMjuk pärmPris: 99 kr

ANNE FRANK - HER LIFEEn lättläst biografi över Anne Frank som fungerar som en bra introduktion över vem hon var. Boken förklarar också hur det kommer sig att hon fortfarande har så stor betydelse för oss. Berättelsen kompletteras med citat och utdrag ur den riktiga dagboken. Läsaren får följa hennes liv under tiden då hon gömde sig undan nazisterna. På ett vackert sätt skildras hur hon ömsom fruktar för sitt liv och ömsom hoppfullt drömmer om en bättre framtid.

Page 45: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

45

un

ga vuxn

a & vu

xna

HILLARY CLINTONFörfattare: Michael BurganBest.nr. 978-14-10959-49-2Lättlästnivå 4, 48 sidorMjuk pärmPris: 119 kr

MALALA YOUSAFZAIFörfattare: Matt DoedenBest.nr. 978-14-67749-07-7Lättlästnivå 4, 48 sidorHård pärmPris: 149 kr

Boken finns även på svenska:MALALA YOUSAFZAI – ETT LIVBest.nr. 978-91-87831-97-3Lättlästnivå 4, Lix 28, 52 sidorHård pärmPris: 129 kr

STEVE JOBSFörfattare: Matt DoedenBest.nr. 978-14-67702-15-7Lättlästnivå 4, 48 sidorHård pärmPris: 149 kr

NELSON MANDELAFörfattare: Frances RidleyBest. nr. 978-17-83224-54-8Lättlästnivå 4, 32 sidorMjuk pärmPris: 89 kr

Boken finns även på svenska:NELSON MANDELA – ETT LIVBest.nr. 978-91-75671-74-1Lättlästnivå 4, Lix 31, 32 sidorHård pärmPris: 129 kr

MALALA YOUSAFZAIMalala är tjejen som har kommit att symbolisera allas rätt till lika utbildning. Hon är född i Pakistan där hon tidigt kom att stå upp för rätten till utbildning. Hon hamnade i det internationella mediefokuset 2012 när hon blev skjuten av talibanerna på väg hem från skolan. 2014 belönades hon med Nobels fredspris.

STEVE JOBSEn bok om Steve Jobs, om hans drivkrafter och om hans liv som grundare av Apple. En välskriven och lättläst biografi om en man som har förändrat den digitala världen med sin passion. Han sa själv att hans stora framgångar berodde på att han älskade sitt jobb.

HILLARY CLINTONDet här är en lättläst biografi om Hillary Clinton som kandiderar för att bli USAs första kvinnliga president. Vi får följa hennes framgångar inom den amerikanska politiken. Boken innehåller också andra personers röster om henne och reflektioner kring hur hennes liv skiljer sig från andra kvinnors liv, speciellt de som tillhörde den äldre generationen.

NELSON MANDELA Nelson Mandela var politikern, advokaten och statsmannen som hela livet kämpade för allas lika rättigheter. Han blev Sydafrikas förste president vald genom demokratiska val. Här är en lättläst biografi om Nelson Mandela och hans kamp. Boken är fylld med fotografiska bilder som stödjer texten.

40 41

a book about her life. The biography, I Am Malala, was released in October 2013.

Malala meets US president Barack Obama and First Lady Michelle Obama at the White House.

Malala’s biography, I Am Malala, has been translated into many languages.

What does Malala’s future hold? Will the Taliban make another attempt on her life? Will she ever be able to return home? Nothing is certain. But no matter what happens, Malala has become the voice of girls throughout Pakistan. Some call her a threat. But many more call her a hero.

Malala traveled to the United States that month to promote her book. She met with President Barack Obama and First Lady Michelle Obama. But Malala wasn’t just there to receive praise from the Obamas. She also had a message for one of the most powerful people in the world. Malala challenged Obama, calling for him to end drone (unmanned plane) strikes in Pakistan. It was just further proof that nobody was big enough to intimidate this teenager.

NELSONMANDELA

“ It always seems impossible until it’s done.”

In 1918, a boy named Rolihlahla was born in the countryside of South Africa. This boy would grow up to fight against

discrimination and his country’s cruel system of apartheid. He would make many

sacrifices. He would spend 27 years in prison for his beliefs. He would, however, go on to help end apartheid in South Africa

and become president of his country. This is the incredible story of Nelson Rolihlahla Mandela.

NELSO

N M

AN

DELA

Frances R

idley

Frances Ridley

ISBN-13: 978-1-78322-454-8

£6.99

www.readzonebooks.com

World LeaderWhen Nelson was released from prison, he continued to fight for the end of apartheid.The ANC agreed to stop the violence and work with the government. But the people were angry. There were still violent clashesbetween protestors and the police.

This made Nelson and President de Klerk angry. Theystopped talking to each other. However, both men realised that theycould only bring peace to their country by working together, sothey began to meet again.

In 1994, South Africa held its first multi-racial election. The ANC won the election and Nelson Mandela became president of South Africa.

President Mandela helped to unite South Africa’s people. He promoted a more positive image of South Africa across the world.

In 1999, Nelson stepped down as president.He retired to Qunu, the village where he grew up.

A Birthday and a WeddingNelson divorced his second wife, Winnie, in 1996.In 1998, on his 80th birthday, he married histhird wife, Graca Machel.

During South Africa’s first multi-racial election, millions of black people queued for

hours to vote for the first time.

24 25

Chapter Seven

Page 46: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

46

un

ga v

uxn

a &

vu

xna

THE DARWIN EXPEDITIONFörfattare: Diane TullsonBest.nr. 978-15-51436-76-0102 sidor, mjuk pärm. Pris: 89 kr

BARA EN LITEN NALLEBest. nr. 978-91-75672-41-0Lix 14, 80 sidor, hård pärm. Pris: 129 kr

Paketpris:

Best.nr. 978-91-75673-51-6 Pris: 199 kr

CUTS LIKE A KNIFEFörfattare: Darlene RyanBest.nr. 978-14-59801-19-6110 sidor, mjuk pärm. Pris: 89 kr

BORTA FÖR ALLTIDBest. nr. 978-91-75671-92-5Lix 16, 88 sidor, hård pärm. Pris: 129 kr

Paketpris:

Best.nr. 978-91-75673-52-3 Pris: 199 kr

CACHING INFörfattare: Kristin ButcherBest.nr. 978-14-59802-32-2120 sidor, mjuk pärm. Pris: 89 kr

EN SISTA LEDTRÅDBest. nr. 978-91-75671-12-3Lix 16, 104 sidor, hård pärm. Pris: 129 kr

Paketpris:

Best.nr. 978-91-75673-53-0 Pris: 199 kr

SOMETHING NOBLEFörfattare: William KowalskiBest.nr. 978-14-59800-13-7128 sidor, mjuk pärm. Pris: 89 kr

EN ANDRA CHANSBest.nr. 978-91-87221-99-6Lix 15, 128 sidor, hård pärm. Pris: 129 kr

Paketpris:

Best.nr. 978-91-88037-54-1 Pris: 199 kr

THE WAY IT WORKSFörfattare: William KowalskiBest.nr. 978-15-54693-67-2128 sidor, mjuk pärm. Pris: 89 kr

SÅNT ÄR LIVETBest.nr. 978-91-87221-01-9Lix 16, 116 sidor, hård pärm. Pris: 129 kr

Paketpris:

Best.nr. 978-91-88037-55-8 Pris: 199 kr

INFILTRATIONFörfattare: Sean RodmanBest.nr. 978-15-54699-85-8124 sidor, mjuk pärm. Pris: 89 kr

FÖRBJUDET OMRÅDEBest. nr. 978-91-75670-22-5Lix 15, 108 sidor, hård pärm. Pris: 129 kr

Paketpris:

Best.nr. 978-91-75673-54-7 Pris: 199 kr

THE DARWIN EXPEDITION + BARA EN LITEN NALLEOm Liam och Tej som ska åka snowboard uppe i bergen. På vägen dit råkar de ut för en olycka och måste försöka ta sig hem till fots. Men de går vilse. Deras spännande utflykt blir en mardröm.

CUTS LIKE A KNIFE + BORTA FÖR ALLTIDDaniel älskar självständiga Mac. Men när hennes mormor dör rymmer Mac. Det har hon visserligen gjort förut – och alltid kommit tillbaka. Men den här gången anar Daniel att hon är borta för alltid.

CACHING IN + EN SISTA LEDTRÅDMed hjälp av GPS kan man leta efter gömda skatter, s.k. geocaching. Det gör Eric och Chris. Det börjar ofarligt, men blir med livet som insats. Branta stup och andra utmaningar väntar dem.

SOMETHING NOBLE + EN ANDRA CHANSFör att rädda sin sons liv måste den ensamstående mamman Linda kontakta en ung och självisk knarkhandlare. Han visar sig vara släkt med Lindas son, och nu gäller det för Linda att övertala honom.

THE WAY IT WORKS + SÅNT ÄR LIVETWalter är hemlös. Eller inte riktigt, han bor i sin bil. En dag möter han den stora kärleken. Det vänder upp och ner på Walters redan trassliga tillvaro. Med värme och envishet reder Walter ut sitt liv.

INFILTRATION + FÖRBJUDET OMRÅDEBex, Asha och Jake tar sig in på förbjudna områden. Det är både olagligt och farligt. En dag kommer en ny kille till klassen. Han ber Bex om hjälp och Bex ställer upp. Men det skulle han aldrig ha gjort.

Alla titlarna på uppslaget har lättlästnivå 4. Samma bok på både svenska och engelska

Page 47: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

47

un

ga vuxn

a & vu

xna

JUST GONEFörfattare: William KowalskiBest.nr. 978-14-59803-27-5108 sidor, mjuk pärm. Pris: 89 kr

EN BÄTTRE VÄRLDBest. nr. 978-91-87831-07-2Lix 15, 132 sidor, hård pärm. Pris: 129 kr

Paketpris:

Best.nr. 978-91-88037-50-3 Pris: 199 kr

CONTINGENCY PLANFörfattare: Lou AllinBest.nr. 978-14-59801-14-1136 sidor, mjuk pärm. Pris: 89 kr

BEREDD PÅ DET VÄRSTABest. nr. 978-91-75671-02-4Lix 17, 140 sidor, hård pärm. Pris: 129 kr

Paketpris:

Best.nr. 978-91-88037-51-0 Pris: 199 kr

AND EVERYTHING NICEFörfattare: Kim MoritsuguBest.nr. 978-15-54698-38-7128 sidor, mjuk pärm. Pris: 89 kr

DEN FÖRSVUNNA DAGBOKENBest.nr. 978-91-87831-35-5Lix 17, 124 sidor, hård pärm. Pris: 129 kr

Paketpris:

Best.nr. 978-91-88037-45-9 Pris: 199 kr

THE MIDDLE GROUNDFörfattare: Zoe WhittallBest.nr. 978-15-54692-88-0120 sidor, mjuk pärm. Pris: 89 kr

INGEN VANLIG DAGBest.nr. 978-91-88037-02-2Lix 18, 96 sidor, hård pärm. Pris: 129 kr

Paketpris:

Best.nr. 978-91-88037-78-7 Pris: 199 kr

DEADLYFörfattare: Sarah N. HarveyBest.nr. 978-14-59803-64-0128 sidor, mjuk pärm. Pris: 89 kr

DET VITA RUMMETBest.nr. 978-91-75674-19-3Lix 15, 92 sidor, hård pärm. Pris: 129 kr

Paketpris:

Best.nr. 978-91-88037-84-8 Pris: 199 kr

JUST GONE + EN BÄTTRE VÄRLDAngelique driver ett härbärge. En dag dyker syskonen Jamal och Rose upp. Jamal berättar om en man som heter Jacky Wacky, som bestraffar vuxna som varit elaka. Och snart börjar märkliga saker hända ...

CONTINGENCY PLAN + BEREDD PÅ DET VÄRSTAEnsamstående mamman Sandra flyttar ihop med en man. Men han visar sig ha ett stort kontrollbehov och är våldsam. Sandra flyr med sin dotter. Efter en gastkramande jakt får hon till slut sin hämnd.

AND EVERYTHING NICE + DEN FÖRSVUNNA DAGBOKEN

Stephanie är chef för en stor klädbutik. Plötsligt sker något som förändrar livet för Stephanie. Boken är både spännande och har en må-bra-känsla.

THE MIDDLE GROUND + INGEN VANLIG DAGIngen vanlig dag är berättelsen om en kvinna som ser sig själv som en helt vanlig kvinna med ett helt vanligt liv. Så händer något. Vet vi hur vi själva skulle reagera i ett läge där vårt liv står på spel?

DEADLY + DET VITA RUMMETAmy och Eric är det perfekta paret. Men sedan man sett dem bråka på en fest försvinner Amy, och Eric blir naturligtvis misstänkt. Det är en spännande, modern thriller med ungdomar för ungdomar.

Samma bok på både svenska och engelska

UNTOUCHABLEFörfattare: Philippe Pozzo di BorgoBest. nr: 978178322005260 sidor, mjuk pärm. Pris: 89 kr

EN OVÄNTAD VÄNSKAPBest.nr: 978-91-7567-168-0Lix: 20, 100 sidor, hård pärm. Pris: 129 kr

Paketpris:

Best.nr. 978-91-88037-52-7 Pris: 199 kr

UNTOUCHABLE + EN OVÄNTAD VÄNSKAPAbdel får jobb som personlig ass - istent hos en förlamad företags-ledare. Det här är en berättelse som får oss att tänka på hur ömtåligt livet är. Vare sig vi är rika eller fattiga kan allt förändras på en sekund.

TITELFörfattare

VILJA

Philippe P

ozzo di B

orgo

EN

OV

ÄN

TA

D V

ÄN

SK

AP

www.viljaforlag.sewww.viljaforlag.se

Philippe Pozzo di Borgo är en

mycket rik man i Paris. Han älskar

skärmflygning. En dag råkar han ut för

en olycka.

Efter det kan han inte längre klara

sig själv. Han behöver en personlig

assistent.

Philippe väljer Adbel, en ovanlig kille

med lite kriminell bakgrund från en

fattig förort till Paris.

Kommer de att kunna samarbeta?

VILJA

PHILIPPE POZZO DI BORGO

EN OVÄNTAD

VÄNSKAP

Page 48: Lättläst på engelska för barn, unga och vuxna

TELEFON KUNDTJÄNST 019-20 69 40

REDAKTIONEN HELSINGBORG

Berga Allé 1 254 52 Helsingborg

TELEFON REDAKTIONEN042-442 24 20

REDAKTIONEN STOCKHOLM

Tavastgatan 29 A 118 24 Stockholm www.viljaforlag.sewww.nyponforlag.se

LJUDBÖCKER, DAISY OCH E-BÖCKER BESTÄLLER DU HÄR:

LJUDBÖCKER VIA BTJ www.btj.se

LJUDBÖCKER OCH DAISY VIA INLÄSNINGSTJÄNST www.inlasningstjanst.se

LJUDBÖCKER VIA VÅRA HEMSIDOR www.nyponforlag.sewww.viljaforlag.se

E-BÖCKER OCH LJUDBÖCKER VIA ADLIBRIS www.adlibris.com

E-BÖCKER OCH LJUDBÖCKER VIA BOKUS www.bokus.se

PRISER OCH LEVERANSVILLKOR

PRISERAlla priser i katalogen är exklusive frakt och moms och gäller när du beställer direkt från oss. Våra återförsäljare kan ha andra priser.

MOMS 6 procent moms tillkommer.

FRAKTKOSTNAD För brev under 1 kilo är portot 46 kronor. Väger försändelsen över 1 kilo skickar vi den som Företagspaket, och följer Postens taxa.

LEVERANS Din beställning packas och distribueras som regel senast dagen efter att vi har fått din beställning.

UPPHANDLINGSAVTALHar din kommun upphandlingsavtal med LäroMedia, Adlibris, Bokus, BTJ, den lokala bokhandeln eller någon annan? Då kan du beställa via dem. Vi har avtal med alla.

PÅ WEBBEN

Du har väl inte missat våra hemsidor? Där hittar du arbetsmaterial, information om lättläst, tips på nyheter, författarporträtt och mycket, mycket mer.

Vi finns också på facebook och på Twitter. Där kan du följa oss i vårt dagliga arbete.

BESTÄLL DIREKT FRÅN OSS

INGET UPPHANDLINGSAVTALOm din kommun inte har något upphandlingsavtal med en återförsäljare, kan du handla direkt av oss.

NÄTBUTIK www.nyponforlag.sewww.viljaforlag.se

TELEFON KUNDTJÄNST 019-20 69 40

POST Nypon förlag / Vilja förlag Berga Allé 1254 52 Helsingborg

Alla kunder är givetvis lika välkomna, även privatpersoner!

www.facebook.com/ viljaforlag

www.facebook.com/ nyponforlag

www.instagram.com/viljaforlag

www.instagram.com/nyponforlag

www.twitter.com/ viljaforlag

www.twitter.com/ nyponforlag

Nypon förlag – en möjlighet för alla

Hösten 2015

LÄTT­LÄSTABÖCKER

ÅK

F – 2Å

K 3 – 5

ÅK

6 – 9FA

KTA

CK

ERP

EDA

GO

GISK

T M

ATER

IAL

REG

ISTER

VILJA FÖRLAG – EN DEL AV NYPON FÖRLAG

unga vuxna &

Lättläst förvuxna

Ett magasin från Vilja förlagHösten 2015

ARKAN ASAADSSTJÄRNLÖSANÄTTER– NU SOM LÄTTLÄST

SÅ KAN DU JOBBAMED LÄTTLÄST I UNDERVISNINGEN

VÄLJ EN ELLER FLERA KATALOGER

Nypon och Vilja förlag ger tillsammans ut lättläst litteratur på engelska. Det sortimentet hittar du i den här katalogen. Nypon förlag ger också ut lättläst för barn och ungdomar på svenska. Vilja förlag ger ut lättläst på svenska för unga vuxna och vuxna.

Vi har delat upp vårt sortiment i flera kataloger. Utöver den du nu håller i din hand finns också katalogerna du ser här till höger.

RÄTT KATALOG?Vill du ha någon av våra andra kataloger? Skicka bara ett mejl till oss, och tala om vilken, så sänder vi ut den till dig med en gång. Mejladressen är [email protected]

NYPON FÖRLAGS KATALOG

Innehåller våra lättlästa böcker för barn och ungdomar.

VILJA FÖRLAGS KATALOG

Innehåller våra lättlästa böcker för unga vuxna och vuxna.