Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com

Download Edisi8 hubspot-directory.blogspot.com

Post on 13-May-2015

195 views

Category:

Education

4 download

Embed Size (px)

DESCRIPTION

Primary development of cartoon ideas.

TRANSCRIPT

<ul><li>1.lah hiwabarakatuh, dan salamAssalamualaikum warah matul ca Komik Niaga.sejahtera buat para pemba kesetinggi-tinggi kesyukuran Tim Komik Niaga mengucapkan meny- kan peluang sekali lagi untukhadrat Ilahi, kerana memberi mik Niaga edisinghasi lkan ezine Koempurnakan tugasan kami meke 8. ga satu lagi dimensi baru yan Edisi kali ini akan membawga. Di mana a pembaca Komik Niamenginspirasikan kepada parg ber-oh usahawan tempatan, yankami mencoretkan kisah tok dar .jah si tempatan sebanyak 360jaya mengubah dunia anima , yak nin ini adalah Hj. BurhanuddinIndividu yang kami maksudkaani- yang cukup sinonim denganpengasas syarikat Les Copaque u lebihkali ini, kita akan dapat tahmasi Upin &amp; Ipin. Dalam ezine banyak isu mengenai beliau.didari satu impian kecil menja PenerbitBagaimana beliau bermula, dari seluruhnyentuh banyak jiwa kenyataan yang ber a me jayncuitInovattic Solutionsnyak lagi kisah-kisah yang me pelosok nusantara. Serta ba usa-(Part Of Flarebiz Network)gajaran kepada bakal-bakal hati dan memberi kan 1,001 pen hawan tempatan. Pihak Pengurusanakan terus berusaha dan berkor- Komik NiagaInsya Allah, tim Komik Niagapelbagai Matbiz ne menjadi lebih baik dariban untuk memperbaiki eziAbang Is utnya.sudut untuk edisi-edisi selanj Hasbul Ariffmanfaat untuk anda, maka Kartunis UbiSekiranya ezine ini cukup ber nnya kepada orang Hasbul Aqilljasa baik untuk menyebarkambayar semulaAqif Azizanramai sudah cukup untuk me Niaga ini.kos-kos pembangunan Komik Krew Komik Niagadalam edisi Semoga kita bertemu lagiNik Ujang akan datang. Salam kejayaan!Kia Kartunis Baloot Hasbul Aqill &amp; Aqif Azizan Nurul Luvleey Pengasas Komik Niaga. Zamzami www.KomikNiaga.com Edy Irfan Foner Lya Diterbitkan Oleh INOVATTIC SOLUTION (Part Of Flarebiz Network) 13-4-2, Jalan Semarak Api 2, Diamond Square Commercial HAK CIPTA TERPELIHARA: Di larang sama sekali menerbit se- Centre 53000 Kuala Lumpur mula dalam lain-lain bentuk atau mempergunakan e-komik iniTel: 603-4031 4641 untuk tujuan keuntungan kecuali dengan kebenaran bertulis dari pihak KomikNiaga.com. Namun begitu, anda dibenarkan bahkanEmail digalakkan menyebarkan e-komik ini untuk tujuan kebaikkan,support@komikniaga.com tetapi haruslah dikekalkan sifatnya tanpa sebarang ubahan.</li></ul><p>2. Dalam perniagaan, pengurusan ibarat sistem yang menjamin kestabilan syarikat. Bisnes yang mempunyai status gergasi danmenguntungkan juga mampu jatuh muflis sekiranya gagal dalam pengurusan bisnes. Perkongsian Prof. Niaga kali ini adalah menjurus kepada tip-tippengurusan bisnes. Ini adalah hasil kajian daripada beberapa syarikat gergasi terkemuka tempatan dan persada dunia. Pengurusan Bisnes #1 - Simpan Data PelangganData pelanggan adalah aset perniagaan. Dapatkan maklumat mereka dan masukkan dalamperisian data seperti Microsoft Excel. Antara maklumat penting pelanggan adalah: 1. Nama2. Nombor Telefon3. Tempat Tinggal4. Jantina Pengurusan Bisnes #2 - Kemaskini Data PelangganAmbil masa sekurang-kurangnya 1 hingga 2 jam setiap hujung minggu untuk mengemaskinidata pelanggan. Dengan ini, kita dapat melihat perkembangan syarikat dengan jelas.Serta merangka strategi yang diperlukan untuk memaksimumkan keuntungan menerusidata-data pelanggan sedia ada.Pengurusan Bisnes #3 - Wujudkan SOP (Standard Operating Procedure)SOP adalah sistem gerak kerja yang dibangunkan khas oleh syarikat. Ia digunakan untukmemastikan pekerja mengikuti sistem sedia ada. Kita boleh belajar SOP lebih lanjut meneru-si syarikat-syarikat francais seperti Mc Donalds dan KFC. 3. E disi kali ini Dr. Minda ingin berkongsi dengan para pembaca Komik Niaga mengenai kuasa minda. Buatpengetahuan umum, Dr. Minda sebenarnya menjalankan kajian terperinci terhadap individu yang cukupsinonim dengan ayat Saya Kaya &amp; Berjaya.Ya, beliau adalah Dr. Azizan Osman. Berikut adalah dapatan kajian Prof. Minda selepas bedah siasat rahsiakejayaan beliau dalam setiap seminar yang dikendalikan.1. Setiap A yat Adalah DoaSetiap kata-kata yang disebutkan setiap hari adalah doa. Oleh yang demikian, jika kitamahu berjaya, sentiasa ucapkan kata-kata positif dalam diri sendiri. Ia akan mendorongpeningkat estim diri. 2.Visi Hidup Mesti JelasTahu tujuan kita hidup di muka bumi, serta kenal pasti kelebihan yang Tuhan berikanuntuk memberikan manfaat kepada orang ramai.3. Pilih Kawan yang BetulDr. Azizan tidak berkawan dengan orang sebarangan. Kerana beliau mahu mengekalkanmomentum untuk terus mencapai kejayaan.Semoga perkongsian Prof. Minda mengenai kuasa minda yang ditekankan oleh Dr. Azizan Osmanmemberikan 1,001 manfaat kepada para pembaca Komik Niaga. Teruskan usaha untuk mencapai lebihbanyak kejayaan. 4. Salam dan hai! Baru-baru ini Matbiz berjaya menemubual pengasas Upin &amp; Ipin (siri ani-masi popular di Malaysia dan Indonesia), iaitu Tuan Hj. Burhanuddin. Selain daripadamengetahui siapa pengasas di sebalik karakter kartun ini, Matbiz juga berjaya mendapatbeberapa rahsia bisnes daripada beliau. Bagi yang berminat untuk memulakan pernia-gaan, 3 tip daripada Tuan Hj. Burhanuddin ini berkemungkinan besar dapat membantukita untuk lebih cepat berjaya.Bersedia Hadapi Risiko (Walaupun Ada Modal Besar)Ramai yang menganggap orang yang mempunyai modal bisnes yang besar lebih selamat kerana merekaada duit yang banyak. Kenyataan ini tidak betul. Tuan Hj. menyatakan, setiap bisnes pasti ada risiko yangbesar walaupun mempunyai modal atau peruntukan bernilai jutaan ringgit.Dapatkan Pekerja yang BerkualitiAnimasi Upin &amp; Ipin tidak akan memperoleh sentuhan yang cantik, tertarik dan menarik sekiranya syarikattidak mempunyai pekerja yang berkualiti. Maksudnya, kita mesti mengambil kira keupayaan pekerja untukdimanfaatkan sepenuhnya terhadap projek syarikat.Dalam kes ini, Tuan Hj. Burhanuddin mencari mereka yang hanya mempunyai bakat dalam bidang peng-hasilan animasi. Oh ya, kebanyakannya terdiri daripada graduan-graduan universiti yang tidak mempunyaipengalaman.Hasilkan Jenama dan Sebut-sebutanBetul, betul, betul.Ayat ini cukup sinonim dengan karakter Upin &amp; Ipin. Dalam masa sama, cari jalan untuk meningkatkanjenama perniagaan kita secara berperingkat. Siapa tahu, perniagaan kita mampu terbang jauh sehingga keIndonesia atau Singapura dalam masa 3 tahun dari sekarang.Semoga perkongsian Matbiz ini memberikan inspirasi kepada pembaca Komik Niaga. Mat-biz juga sedang berfikir-fikir untuk menghantar rayuan kepada Les Copaque, supaya da-pat berlakon dalam siri Upin &amp; Ipin akan datang. Oh~! 5. Kenapa? Pakcik tua itu bertanya lagi. Mata dia tajam merenung anak mata aku. Rasa seperti men- duduki temuduga kerja. Serius. Saya dengar orang kata kalau hendak kaya kenalah kerja sendiri. Makan gaji buat orang lain kaya sahaja pakcik. Jawab aku dengan senyum simpul menandakan jawapan ini bukanlah berbentuk formal. Jadi kamu nak jadi kayalah ye? Pakcik itu masih mengekalkan wajah seriusnya. Aku jadi makin tak selesa. Ada baiknya dia tidak buka mulut tadi. Kalau bolehlah. Aku tersipu. Bila dah jadi kaya, kamu nak buat apa? Bertalu- talu pula soalan dari orang tua ini. Mungkin inilah sebab tak ramai pelajar sudi jadi sukarelawan di rumah orang tua. Macam-macam kita boleh buat pakcik. Ada duit semua boleh jadi. Jawapan secara am harapnya dapatlah melepaskan aku dari perang- kap persoalan ini. Aku resah dibuatnya. Pakcik dulu macam kamu juga. Hendak sangat jadi kaya. Tapi itu dulu. Pakcik itu menambah. Sekurang-kurangnya kami sudah ada persamaan. Common ground. Baru lega sikit rasanya. Pakcik kerja apa dulu pakcik? Aku pula bertanya. Bukan apa, baik aku yang bertanya dari dia. Biar dia pula jadi calon temuduga. Macam-macam. Asal boleh buat duit semua pakcik buat. Dia menjawab setelah hampir seminit aku menunggu dalam kesunyian yang menyiksa. Malu kalau dia buat tak tahu.Kamu nak jadi apa? Itulah kata-katayang pertama keluar dari mulut orang Pakcik merasa jadi kaya? Aku tidak bagi peluang. Sebelum dia tanya ada baik aku tanya dulu.tua itu. Berjam-jam aku menemankanbeliau dalam rumah orang tua, baru Kaya tu memanglah, berjuta duit pakcik, tapi pakciksekarang dia buka mulut. Jadi apa pa- tidak dapat apa yang pakcik mahu. Laju jawapankcik? Aku cuba cari penjelasan. Nadakeluar dari mulut orang tua itu. Kebenarannya tak dapat untuk dipastikan. Pakcik mahu apa sebenarn-soalannya seperti teguran sinis, mungkin ya? Mungkin juga dia berhajat untuk jadi billion-aku ada buat silap di hadapannya. Riak aire.wajahnya agak bengis. Dia marah aku Pakcik mahu hidup semula. Pakcik mahu nyawa.ke?Pakcik mahu betulkan semua yang pakcik sudah buat selama ini. Pandangan pakcik dilontar jauh keYa, nanti lepas habis belajar kamu nakperkarangan rumah orang tua. Aku terdiam menden-jadi apa? Orang tua itu mengulangigar jawapan itu.soalannya tadi. Dia perasan yang aku ini Pakcik biar betul. Macam seram bunyinya. Akuseorang sukarelawan yang masih menun-pandang muka pakcik. Dia masih terpaku melihattut. Hendak jadi usahawan. Kalau bolehpemandangan diluar. Jauh fikirannya melayangtidak mahu kerja makan gaji. Aku selit- barangkali.kan sekali senyuman. Dia tak senyumSetelah beberapa ketika berlalu,Pakcik masa mula-balik. mula berniaga dulu, pakcik tak ada ilmu, tak ada 6. pegangan agama. Nama sa- pakcik pernah kaya? Mereka orang sibuk zaman sekarang.haja Islam tapi serupa isi alam. hidup hasil pahit jerih usahaTiada siapa sudi untuk tengok-Hidup sekadar nak cari makan,sepanjang usia pakcik. Hati kan pakcik yang dah uzur ini.siang malam fikir cari duit sa-aku memberontak. Jadi pakcik minta dihantar kehaja. Solat entah kemana, zakat sini. Sekurang-kurangnya ditak pernah terlintas di kepala.Aku tengok muka orang tuasini ada petugas boleh tengok-Sedekah jangan cerita.itu seperti tiada apa yang perlu tengokkan pakcik. Pakcik ada dihairankan.Pakcikmahukawan-kawan sebaya. PakcikAda riak-riak penyesalan dalam mereka hidup senang. Pak-tidak sunyi.air mukanya.Pakcik masihcik tidak mahu mereka susahada masa, masih boleh taubat,macam apa yang pakcik alamiMereka tak bantah? Akumasih sempat buat ibadat. Aku dulu. Sekarang mereka dahperlu tahu. Adakah semudahcuba beri harapan. Selagi hayatsenang. Kata-kata pakcikitu orang tua ini tercampak kedikandung badan kita semua mengalir tenang. Redha dan sini tanpa sebarang rasa simpatisentiasa ada harapan.pasrah dengan ketentuan yang dari anak-anaknya? dihadapinya.Kau cakap senang. Pakcik Mulanya mereka tak setuju.sudah buat semua itu tapi hati Sunyi seketika. Aku melayanMereka tak mahu reputasipakcik masih tidak tenang.mazmumah serta amarahmereka di mata masyarakatMata tuanya turun ke lantai. dalam hati. Orang tua itu me-tercalar dengan hal sebegini.Kerut dahinya berselirat tanda layan panorama petang yangtanggungan hati teramat berat. tenang.Namun selepas mereka berbin-cang, akhirnya semua sepakat.Pakcik ada anak? Aku cubaPakcik silap. Pakcik ingat bila Mereka setuju dan berjanji akanuntuk mengalih bicara. Barang- pakcik bahagi-bahagikan hartajenguk pakcik selalu. Itu janjikali orang tua-tua sepertinyasemasa pakcik masih hidupmanis yang masih tinggal janjisuka berkisah tentang anak-maka tidak timbullah masalah sampai ke hari ini.anaknya yang berjaya. Ada.berebut harta selepas pakcikRamai. Pakcik tenung aku. mati. Pakcik tidak mahu anak-Pakcik nampak tegas. SebagaiMungkin aku mengingatkan dia anak pakcik bergaduh sesamabekas usahawan, sudah pastikepada anak-anaknya. mereka kerana harta. apa yang diusulkan telah difikir-kan masak-masak dari segenapMinta maaf kalau saya tanya Jadi, pakcik bahagi-bahagikansudut. Dia tahu apa yang diasoalan sensitif sikit. Kenapasegala apa yang pakcik ada mahu dan dia tahu anak-anakn-anak pakcik letak pakcik disama rata, tukar kepada nama ya akan sampaikan hajatnya.sini? Aku perlu tahu. Terka-mereka, segala harta, segaladang aku sendiri hairan dengan kuasa, pakcik pindahkan ke-Andai boleh diulang balikfenomena anak yang menghan-pada mereka. Pakcik cadang masa, agak-agak apa yangtar orang tua mereka ke rumahhendak habiskan usia tua pakcik nak ubah dalam hiduporang tua, mungkinkah kerana berehat dan bermain dengan pakcik? aku mengandaikanmereka dulu sering dihantar ke cucu-cicit. Pakcik silap. jawapannya tentu berkisarrumah asuhan kanak-kanak? tentang cara dia mendidik Mulanya, semua nampak anak-anaknya. Seorang anakIni semua natijah dari apabahagia. Semua puas hati.yang soleh tidak mungkin terga-yang pakcik cari selama ini. Selang beberapa tahun se-mak melepaskan orang tuanyaKekayaan. Mereka anak orangmuanya berubah. Rancanganmenghabiskan sisa-sisa hayatkaya. Mereka tak senang mahu pakcik makan diri. Walaupunsendirian tanpa ditemani kaumpelihara orang tua seperti pak-pakcik masih hidup, anak-anakkeluarga.cik. Jawapan sinis dan ironik.pakcik nampaknya sudah mulaSindrom anak orang kaya. Pen-lupakan pakcik. Pakcik merekaNiat pakcik masa muda-mudayakit kacang lupakan kulit.anggap seperti perabut lamadulu. Pantas jawapan itu ke- yang menyemak pada pandan- luar dari mulut pakcik. Seolah-Aku rasa mual dalam hati,gan mata, tak sesuai denganolah persoalan itu telah lamakesal dengan sikap sesetengahcitarasa serta hiasan dalamandipendamnya, menunggu masamanusia yang mengabaikan rumah mereka. untuk dizahirkan.orang tua mereka yang membe-sarkan mereka dengan penuh Mereka sibuk dengan kerja,Niat? Aku tak faham.kasih sayang.Bukankah duludengan urusan bisnes, semua 7. Ya, dulu niat cuma nak carikin ibadat akan ada berkat,Pakcik nampak hairan.harta, nak jadi kaya, nak hidup biarpun kuantitinya banyaksenang. Niat pun dah tak betul, kualitinya kita tak mungkinPetang itu aku berpeluang men-mana hidup nak berkat. Pak-dapat. yaksikan satu lagi keajaibancik menerangkan namun masihkuasa Allah yang Maha Menga-terasa perlunya pencahayaan Masa-masa sunyi namun tidaktur. Pakcik akhirnya menerimalanjut. Bukankah kita semua sepi kami biarkan berlalukunjungan dari anak-anak sertapun mempunyai niat yang dalam renungan tentang erticucu-cicit beliau.sama? hidup.Walau macam manapun, pakcik bersyukur. Allah Aku doakan agar pakcik dapatTakde niat kerana Allah? akutunjukkan pada pakcik semasa apa yang dia hajatkan selamacuba meneka jawapannya danpakcik masih hidup. Sekurang-ini, peluang kedua untuk hidupaku yakin aku betul, seratuskurangnya masih ada masa semula. Amin Ya Rabbal Ala-peratus pasti.untuk pakcik taubat, mengin- min.safi segala kesilapan yang telahAda. Bila orang tanya macampakcik perbuat . Sisa-sisa usiaSememangnya aku nampakitulah bunyinya. Usaha kerana yang berbaki masih sempat be-wajah pakcik sungguh gembira,Allah. Berniaga kerana Allah. ramal. Allah Maha Penyayang. dikala aku berjalan meninggal-Kerja lintang pukang siangKalau Allah tak sayang manakan pakcik bersama keluargan-malam kerana mencari rezeki mungkin pak cik dapat peluangya yang menyambutnya denganAllah.sebegini.penuh kasih sayang, aku melihat jasadCakap pandai. Niat sebenar lemahnyahanya Allahnampaksahaja yangkembalitahu. Kitabertenaga,sendiri kadangsenyumannya-kadang takceria, matanyatahu apa niatbercahaya.kita, mana kitaPakcik sudahletak Allah hidup semula.dalam hidupkita, yangpentingmahsyuk.Bila dahterbuangmacam inibaru kitaterfikir,dulu kita lebih dahulu buangTamatAl...</p>